Normal_kind_strand_vakantie23534

De Geschillencommissie passend onderwijs heeft wederom een school op de vingers getikt voor het weigeren van een zorgleerling. Dit blijkt uit een nog niet gepubliceerde uitspraak, zo meldt het NRC. De school uit Emmen weigerde een leerling met ADHD. De jongen is inmiddels wel welkom. 

Sinds de invoering van de Wet passend onderwijs hebben de scholen zorgplicht. Zij moeten een passende plek zoeken voor elke leerling die bijzondere zorg nodig heeft. De zeggenschap van de ouders over de schoolkeuze, ofwel de keuze tussen het reguliere en het speciale onderwijs, is beperkt. De Geschillencommissie passend onderwijs tikt nu voor de tweede keer een school op de vingers voor het weigeren van een zorgleerling. In dit geval weigerde het Esdal College om een 13-jarige jongen met ADHD toe te laten omdat hij te veel steun nodig zou hebben. De jongen is naar een reguliere basisschool gegaan en heeft daar nooit gebruik gemaakt van een 'rugzakje' om extra zorg te betalen. De basisschool adviseerde daarom dat de jongen naar een reguliere vmbo-school zou gaan. Het Esdal College weigerde echter en verwees de jongen naar een orthopedagogisch didactisch centrum. Hier volgen leerlingen onderwijs die het tijdelijk niet redden in het reguliere onderwijs. 
 
De ouders en het schoolbestuur besloten naar de geschillencommissie te stappen met hun conflict. De commissie stelt nu dat de school een 'voorbarig' besluit heeft genomen. Ook miste het besluit 'voldoende grondslag' want de school verzuimde, aldus de commissie, om serieus onderzoek te doen naar de benodigde ondersteuning. Het overleg met de ouders was daarnaast niet intensief genoeg. De commissie stelt dat de school de jongen zonder voorbehoud had moeten plaatsen omdat de toelatingsregels van het Esdal College stellen dat het basisschooladvies 'doorslaggevend' is. De jongen is inmiddels toegelaten op de school. 
 
© Nationale Onderwijsgids