Logo_europees_platform

De didactiek die wordt gebruikt in tweetalig onderwijs moet ook in het reguliere onderwijs benut worden. Daar pleit taalkundige Rick de Graaff (Universiteit Utrecht) voor in zijn oratie ‘Taal om te leren: Didactiek en opbrengsten van tweetalig onderwijs’, die hij op 3 oktober uitspreekt in Utrecht.

Rick de Graaff: “Elk vak – of het nu natuurkunde, geschiedenis of economie is – heeft zijn eigen ‘taal’, met zijn eigen woorden, zijn eigen formuleringen en zijn eigen teksten. Voor een goede vakontwikkeling van de leerlingen moet een vakdocent dus ook aandacht aan de taal van het vak besteden, ook als het onderwijs in het Nederlands is. De didactische methode die het tweetalig onderwijs hanteert, is daarom goed toepasbaar in het reguliere Nederlandstalig onderwijs. In tweetalig onderwijs gaan docenten en leerlingen heel bewust met taal om. Dit moet ook in het reguliere onderwijs.”

Internationaal perspectief
In zijn oratie plaatst de hoogleraar Tweetalig Onderwijs het tweetalig onderwijs in een internationaal onderwijs- en onderzoeksperspectief. Hij maakt daarbij gebruik van de principes van CLIL: Content and language integrated learning. Hoe kunnen taal- en vakdocenten hun onderwijs zo inrichten dat dit de taal- en vakontwikkeling van hun leerlingen optimaal stimuleert? Welke didactische vaardigheden hebben zij daarvoor nodig? De Graaff pleit voor een onderwijs- en onderzoekaanpak die zowel binnen als buiten het tweetalig onderwijs verbindingen legt tussen taal- en vakonderwijs.

Tweetalig onderwijs in Nederland
Tweetalig onderwijs heeft een stevige plek ingenomen in het voortgezet onderwijs in Nederland. Ruim 120 scholen bieden voor een deel van hun leerlingen de helft van de vakken aan in een vreemde taal, meestal het Engels. Na een sterke groei op het vwo, wint het tweetalig onderwijs nu ook aan populariteit op de havo en het vmbo. In 2014-2015 start ook een aantal basisscholen met een pilot tweetalig primair onderwijs.

Leerstoel Tweetalig Onderwijs
Rick de Graaff (1966) is op 1 augustus 2012 benoemd tot hoogleraar Tweetalig Onderwijs aan de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht. De leerstoel is mede mogelijk gemaakt door het ‘Europees Platform - internationaliseren in onderwijs’ en het Landelijk netwerk voor tweetalig onderwijs.

De oratie ‘Taal om te leren: Didactiek en opbrengsten van tweetalig onderwijs’ die De Graaff uitspreekt bij de aanvaarding van de leeropdracht Tweetalig Onderwijs, vindt plaats op donderdag 3 oktober om 16.15 uur in het Academiegebouw in Utrecht. De oratie is online te volgen en later terug te kijken via: http://lecturenet.uu.nl/Site1/Play/3e948fcecd6c4a2a8607b2c58d38cf461d

Internationaliseren in onderwijs
Het ‘Europees Platform - internationaliseren in onderwijs’ inspireert door te laten zien wat de meerwaarde van internationalisering is. We delen graag de succesverhalen. Het Europees Platform ondersteunt internationaliseren in onderwijs met kennis en overheidssubsidies. Medewerkers en ambassadeurs adviseren stap voor stap op professionele wijze. Het basis- en voortgezet onderwijs en de lerarenopleidingen kunnen van onze expertise profiteren. Want: internationalisering versterkt de kwaliteit van het onderwijs.

© Nationale Onderwijsgids