Normal_5fb6331a-89b5-46ea-a9dc-eca3635fd354

Virtual reality en spraakherkenning zijn in te zeten als motiverende leermiddelen. NovoLanguage heeft een bruikbare app ontwikkeld waarmee studenten letterlijk ondergedompeld worden in een virtuele omgeving: de 3D Virtual Interactive Presentation Room (3D VIP Room). Uitgeverij Deviant ontwikkelt content voor deze app, zo meldt de uitgeverij.

Leren communiceren in een vreemde taal is vaak lastig te organiseren en moderne studenten moeten soms over een drempel om in een vreemde taal te spreken. Uitgeverij Deviant en NovoLanguage hebben hiervoor de oplossing: de 3D VIP Room. Hier heeft de student slechts een smartphone en een kartonnen 3D-bril voor nodig. De student kan met zijn smartphone en een 3D-bril aan een les deelnemen in de 3D VIP Room. Dit kan op school, maar ook thuis, met oefeningen uit een methode, met eigen oefeningen van de docent of met een video of een livestream van de les op school. De lessen in de 3D VIP Room zijn interactief en gepersonaliseerd.

Spraakherkenning wordt actief gebruikt in de 3D VIP Room. Denk bijvoorbeeld aan een les Engels.
De studenten bezoeken virtueel de stad London. Ze krijgen een 3D-film van Londen te zien en maken alleen of samen oefeningen in de 3D VIP Room. Ze spreken Engels en dat heeft direct gevolgen in die virtuele wereld. Ook is het straks bijvoorbeeld mogelijk om tijdens een biologieles door het menselijk lichaam te reizen of in een 3D-bladstructuur rond te kijken, die ook nog eens verandert als de student er gericht naar kijkt en tegen praat. In elke les kunnen studenten straks virtueel naar een locatie worden gebracht en doen ze ervaring op in die andere werkelijkheid.

Met deze nieuwe didactiek worden lessen uitdagender en gevarieerder. Studenten krijgen door deze manier van leren meer zelfvertrouwen en raken daardoor gemotiveerder om te leren. De app is in te zetten op elk niveau en voor elke doelgroep, binnen en buiten het onderwijs. De 3D VIP Room is gedemonstreerd tijden de Vakbeurs voor onderwijsinnovatie en ICT (IPON) op 3 en 4 februari 2016 in de Jaarbeurs te Utrecht.

© Nationale Onderwijsgids