Normal_koe_boerderij_veeteelt
De traditionele rolverdeling in agrarische familiebedrijven is verschoven. De boerin van nu heeft meer inspraak in de bedrijfsvoering en is vaker een hoogopgeleide vrouw. De inzichten die vrouwen buiten het bedrijf opdoen, zijn waardevol voor de strategische besluitvorming en de slagkracht van de onderneming. Dit blijkt uit onderzoek van het lectoraat Familiebedrijven van hogeschool Windesheim in samenwerking met LEI Wageningen UR.
 

Vrouwen spelen een steeds belangrijkere rol binnen het agrarische familiebedrijf. Bij de dagelijkse bedrijfsbeslissingen is 38 procent van de vrouwen sterk dan wel volledig betrokken. Ruim 70 procent van de vrouwen beslist mee over strategische zaken, zoals leningen voor investeringen, de aankoop of verkoop van land, bedrijfsopvolging of het ontwikkelen van nevenactiviteiten op het boerenbedrijf. Dit blijkt uit onderzoek van het lectoraat Familiebedrijven van Windesheim en het LEI Wageningen UR. 

“Vrouwen die tien uur of meer op het bedrijf werken zijn veelal een maatschap met hun partner aangegaan. Dit speelt bij 57 procent van de bedrijven. Dertig jaar geleden kwam deze ondernemersvorm nog nauwelijks voor”, aldus dr. Ilse Matser, lector Familiebedrijven bij Windesheim. “Een maatschap regelt ook de juridische inspraak en beloning van vrouwen en versterkt hun positie.”
 
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat in vergelijking met dertig jaar geleden aanzienlijk meer vrouwen een baan buitenshuis hebben. 44 procent van de vrouwen met een boer als partner kiest voor een baan buiten het agrarische familiebedrijf. In de jaren tachtig was dit nog maar 5 procent. 27 procent van de vrouwen in het onderzoek werkt volledig buiten het bedrijf, 17 procent combineert een baan buitenshuis met taken op het eigen bedrijf. 56 procent heeft geen betaald werk buitenshuis, maar werkt op de eigen onderneming. Het overgrote deel van deze groep vrouwen werkt meer dan tien uur per week op het eigen agrarische familiebedrijf. 
 
Doordat meer vrouwen zich meer op een werkend leven buiten het familiebedrijf richten, neemt ook de emotionele betrokkenheid af. Dit uit zich ook in de besluitvorming rond de opvolging. “Steeds minder vrouwen vinden het vanzelfsprekend dat hun kinderen het  bedrijf overnemen. Terwijl dat vroeger een automatisme was. Het voortzetten van de familietraditie is tegenwoordig minder doorslaggevend”, aldus Matser. 
 
 © Nationale Onderwijsgids