Normal_papierwinkel_stapel_artikelen_werk_bureaucratie

(Novum) - De overheid moet een meldpunt oprichten waar mensen terecht kunnen die problemen ondervinden als gevolg van administratieve fouten. Dat stelt de Algemene Rekenkamer in een woensdag verschenen rapport. Volgens de Rekenkamer kunnen kleine fouten grote gevolgen hebben, en zijn ze moeilijk recht te zetten.

De overheid maakt steeds meer gebruik van digitale gegevensbestanden, zoals het bevolkingsregister, het handelsregister, het Kadaster en het kentekenregister. Ook worden steeds meer gegevens uitgewisseld. Het voordeel is dat de dienstverlening aan burgers beter en efficiënter wordt. De keerzijde is dat mensen 'buiten hun schuld in de knel kunnen komen door fouten', schrijft de Rekenkamer.

Door een administratieve fout kunnen uitkeringen, toeslagen of studiefinanciering worden stopgezet. Ook kunnen mensen ten onrechte boetes krijgen opgelegd. Het blijkt in de praktijk vaak moeilijk om daar iets aan te doen, zegt de Rekenkamer.

In het rapport stelt de Rekenkamer ook dat de overheid nog onvoldoende gebruikmaakt van de mogelijkheden om bestanden te koppelen bij het bestrijden van fraude. Er zijn wel initiatieven op dit gebied, maar de coördinatie ontbreekt. Ook is er te weinig controle op mogelijke inbreuken op de privacy.