Normal_copyright_stockfreeimages_docent_frustratie_leraar_boos_agressief_computer_ict_it_problemen

Beginnende basisschoolleraren die in een grote stad werken voelen vaak een hoge werkdruk en ervaren een hoge mate van stress. Dit schrijft Lisa Gaikhorst in haar promotieonderzoek. Zij onderzocht hoe beginnende leraren beter toegerust kunnen worden op het lesgeven in een grootstedelijke omgeving. Dit meldt de Universiteit van Amsterdam (UvA). Gaikhorst promoveert op 29 oktober aan deze universiteit. 

Leraren van verschillende type 'stadse' scholen in Amsterdam en Utrecht werden tijdens het onderzoek gevraagd tegen welke problemen zij aan liepen. De problemen, zo bleek, hangen in grote mate samen met de leerlingpopulatie van de school. Leraren van scholen met overwegend leerlingen met lage sociaaleconomische en cultureel diverse achtergronden hadden voornamelijk problemen die te maken hadden met de diverse leerlingpopulatie. Andere leraren gaven aan juist problemen te hebben met het toepassen van differentiatie bij zowel de beter als de minder presterende leerlingen, zo vond Gaikhorst. 
 
Het effect van het nascholingstraject 'Meesterschap' werd ook onder de loep genomen door de promovenda. In dit traject worden leraren voorbereid en begeleid op lesgeven in een grote stad. De modules hadden een bredere focus dan de eigen klassenpraktijk. De leraren volgen in het traject groepsbijeenkomsten over grootstedelijke thema’s en pasten de inzichten vervolgens toe in hun eigen klas. Gaikhorst:”Deelname aan het traject had een positief effect op de competenties en het zelfvertrouwen van de leraren. De leraren vonden zelf vooral het netwerk waarin ze hun ervaringen en expertise konden delen met andere beginners waardevol’. Goede begeleiding op de scholen is daarnaast ook van belang. De ondersteuning, zo schrijft Gaikhorst, moet zich daarbij richten op de specifieke stadse uitdagingen waar de beginnende leraren mee te maken kunnen krijgen. 'Ook moet de school bij de begeleiding niet alleen focussen op ondersteuningsactiviteiten, zoals de begeleiding door een coach, maar ook  investeren in een goede ondersteuningscultuur’.
 
© Nationale Onderwijsgids