Normal_jeugd_springt

Mirjam Sterk, ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid, presenteerde op woensdag het nieuwe programma Jeugd op Zoek. Het doel van de campagne is om duizenden werkloze jongeren in vijf weken tijd aan het werk te krijgen. Uitzendorganisatie Randstad en Sterk organiseren ruim 30 evenementen verspreid over het land. Dit meldt Metro. 

Ruim 15 procent van de Nederlanders tot 27 jaar is momenteel werkloos. Om al deze 122.000 jongeren een handje te helpen is het Jeugd op Zoek programma weer van start gegaan. Afgelopen jaar werden ruim 8000 jongeren met de campagne aan een baan geholpen; 78 procent van hen is nog aan het werk. Dit jaar wordt het echter nog groter aangepakt, aldus Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt Randstad. "Dit jaar organiseren we Jeugd op Zoek-evenementen. Ruim dertig in vijf weken tijd door heel het land."
 
Er worden verschillende evenementen georganiseerd. Denk daarbij aan speeddates tussen jongeren en werkgevers, banenbeurzen en sollicitatietrainingen. De evenementen moeten gezien worden als een eerste opstapje, aldus Ten Hoonte. "Veel sollicitaties gaan in deze tijd via internet. Deze evenementen zijn de kans voor jongeren om echt in contact te komen met een werkgever." Het programma richt zich echter niet alleen op jongeren. Randstad ondervroeg eerder 700 werkgevers over de arbeidsmarktpositie van jongeren. Daaruit bleek dat negen van de tien deze zorgwekkend vindt, maar dat slechts 8 procent een specifiek beleid voor jongeren voert. Het programma Jeugd op Zoek roept daarom ook werkgevers op jongeren aan te nemen.
 
© Nationale Onderwijsgids