Normal_normal_passend_speciaal_onderwijs_leerling_leerkracht_docent_les_autisme_adhd

In het voorjaar van 2015 hebben de gezamenlijke belangenorganisaties voor doven, slechthorenden en TOS een enquête gehouden over de ervaringen met het speciaal onderwijs van cluster 2 en de onderwijsondersteuning in het regulier onderwijs vanuit cluster 2. 90 ouders en 50 jongeren hebben de enquête ingevuld. Van de 50 jongeren geven 37 aan negatief te staan tegenover het beleid van passend onderwijs om meer leerlingen op het regulier onderwijs te plaatsen. Doordat een kleine groep jongeren de enquête heeft ingevuld, is deze niet representatief voor totale doelgroep in cluster 2, maar levert wel waardevolle reacties op, aldus de onderzoekers. Dat meldt Koninklijke Auris Groep.

Volgens de ouders is er in het reguliere onderwijs te weinig kennis over onder andere taalontwikkelingsstoornis (TOS) en de problemen die daaruit voortkomen. Van de 90 ouders hebben 58 een kind in het reguliere onderwijs. Van deze 58 ouders beoordelen er slechts 15 de leerkracht als voldoende deskundig, 19 ouders beoordelen de leerkracht als in beperkte mate deskundig en 23 als ondeskundig. Verder zijn er ook 32 ouders met een kind in het speciaal onderwijs. Van deze groep beoordelen er 24 de leerkracht als voldoende deskundig en 7 in beperkte mate.

Verder blijkt dat de informatievoorziening naar ouders tekort schiet. Ouders geven aan dat zij onvoldoende geïnformeerd worden. Zo zegt een ouder dat er ouderbijeenkomsten ontbreken die door de ambulante dienst georganiseerd kunnen worden. 47 procent van de ouders geeft aan niet te weten hoe de medezeggenschap van de school functioneert.

Auris wil de kennis en kunde van leerkrachten in het regulier onderwijs vergroten. Daarvoor biedt de organisatie diverse cursussen aan. Zo zijn er bijvoorbeeld cursussen over TOS en autisme. Verder stimuleert Auris reguliere scholen om een zorgprofiel Doof SH of TOS te realiseren. Daardoor kunnen meerdere cluster 2-leerlingen naar dezelfde school gaan. De gehele samenvatting van Foss is hier te lezen. 

© Nationale Onderwijsgids