Normal_jeugdzorg_jongeren_jonge_mensen

Het ROC van Amsterdam zet sinds vijf jaar pluscoaches in om kwetsbare jongeren met risico op voortijdig schoolverlaten extra te ondersteunen. Sinds de invoering van het passend onderwijs kunnen de pluscoaches ook ingezet worden voor studenten met een beperking. “Voorheen stond de extra ondersteuning vast en konden studenten met een rugzak niet óók nog hulp krijgen van een pluscoach.” Dit meldt passendonderwijs.nl. 

Tony Stolk, hoofd van het Loopbaan Expertise Centrum (LEC) van MBO College Centrum van ROCvA en projectleider van de plusvoorzieningen, sprak met passendonderwijs.nl over de pluscoaches. De coaches worden al vijf jaar ingezet om kwetsbare jongeren van schooluitval te behoeden. Er zijn momenteel minder voortijdig schoolverlaters dan vijf jaar geleden. Stolk: “Deze coaches ondersteunen studenten bij schoolwerkgerichte problemen, bijvoorbeeld moeite met plannen en organiseren. Ze vormen daardoor een aanvulling op het werk van de mentor. De extra individuele aandacht en begeleiding kan voorkomen dat een student voortijdig uitvalt. Pluscoaches richten zich nadrukkelijk niet op de thuissituatie van de jongere en blijven dus uit de hulpverlenershoek.” 
 
Pluscoaches gaan daarbij altijd uit van wat goed gaat. Op basis hiervan formuleren ze samen met een student toekomstgerichte doelen. “We houden ons vrij van oordelen,” zegt Stolk. Zowel de studenten als de docenten zijn positief over de aanpak. De studenten voelen zich meer gehoord doordat ze zelf hun doelen mogen bepalen en de relatie met de docent verbetert omdat het initiatief vanuit de student komt. 
 
Dankzij de invoering van het passend onderwijs kunnen de pluscoaches nu ook ingezet gaan worden voor studenten met een beperking. “Voorheen stond de extra ondersteuning vast en konden studenten met een rugzak niet óók nog hulp krijgen van een pluscoach. Nu kunnen we onze ondersteuning vrijer inrichten. Een leerling kan bijvoorbeeld specialistische ondersteuning krijgen vanwege zijn gedragsproblemen, maar aanvullend kan een pluscoach hem tips geven om zijn werk te structureren. Het afschaffen van de rugzak biedt ons dus meer ruimte om het onderwijs echt passend te maken.”
 
© Nationale Onderwijsgids