Normal_bibliotheek_op_school_-_kwestie_van_lezen

Ter ondersteuning van het leesonderwijs en de vroege leesontwikkeling heeft Stichting Lezen een serie van zes brochures uitgegeven. De serie belicht aspecten van leesbevordering en biedt achtergronden en praktische tips voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten. 

Alle deeltjes in de serie Kwestie van Lezen hebben verwijzingen naar websites en literatuur voor wie nadere informatie wil over een onderwerp. De brochures zijn tegen een kleine vergoeding te bestellen en gratis te downloaden. Klik hier voor de online leesexemplaren, downloads en bestelinformatie.

Deel 1 Vrij lezen op de basisschool
Achtergronden en praktische tips voor leerkrachten, die laat zien waarom vrij lezen zo belangrijk is en hoe je dit op een inspirerende manier voordoet, overbrengt en begeleidt.

Deel 2 Praten over boeken op de basisschool
Achtergronden en praktische tips voor leerkrachten, die laten zien hoe je een boekgesprek leidt en welke ‘verbale’ werkvormen je nog meer kunt gebruiken. Want echt praten over boeken versterkt de leesmotivatie en de literaire competenties.

Deel 3 Voorlezen op de basisschool
Achtergronden en praktische tips voor leerkrachten, die laten zien dat je met verschillende voorleesvarianten in zowel de onder- als de bovenbouw kinderen meer leesplezier bezorgt en daardoor bijdraagt aan een betere taalontwikkeling en hogere Cito-scores.

Deel 4 Voorlezen in de kinderopvang
Achtergronden en praktische tips voor pedagogisch medewerkers, die laten zien hoe bij kinderen een positieve houding kan worden bereikt ten aanzien van (voor)lezen. Dat is belangrijk want het is de basis voor leesplezier en gemakkelijk leren lezen.

Deel 5 De leesomgeving
Achtergronden en praktische tips voor pedagogisch medewerkers, die laten zien hoe door aankleding van de ruimte, door het boekenaanbod en de interactie met kinderen een rijke leesomgeving kan ontstaan.

Deel 6 Voorlezen in meertalige gezinnen
Achtergronden en praktische tips voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten basisonderwijs, die laten zien dat voorlezen in meer dan één taal  kinderen niet in verwarring brengt en de positieve effecten niet remt.
 

© Nationale Onderwijsgids