Normal_bibliotheek_op_school_zwakke_lezers

Aan het eind van de basisschool zijn lang niet alle kinderen leesvaardig. Soms is dat te wijten aan taalachterstanden die te maken hebben met algemene leer- of gedragsproblemen. Met goed onderwijs kunnen de meeste kinderen echter een basisniveau van geletterdheid bereiken. Toch slaagt het onderwijs er niet altijd in om zwakke lezers hun achterstand te laten inlopen. Kan een interventie als de Bibliotheek op school zwakke lezers helpen? Adviseur onderzoek Marianne Hermans zette bevindingen uit taalonderzoek en nuttige leesfeiten op een rijtje. 

Dit resulteerde in een artikel dat verscheen bij Cubiss. Hierin wordt stilgestaan bij algemene oorzaken van leesachterstanden zoals dyslexie, maar ook bij zaken als problemen met technisch lezen, moeite met begrijpend lezen en dalende leesmotivatie. Ook worden een aantal onderzoeken genoemd die zich specifiek richten op de mate waarin een interventie als de Bibliotheek op school bijdraagt aan de leesvaardigheid en de leesattitude.

De bijlage van het artikel bevat een aantal feiten over lezen in het basisonderwijs en geeft praktische tips per groep over wat bibliotheken en scholen samen kunnen doen om de leesvaardigheid – juist bij de zwakke lezers – een impuls te geven.

Klik hier voor het volledige artikel.

© Nationale Onderwijsgids