Normal_img_9684

Amsterdamse scholieren van zes middelbare scholen gaan met elkaar in discussie over het digitaliseren van het voortgezet onderwijs tijdens de eerste ION DeBattle 2015 op 12 juni. Stellingen die aan bod komen zijn: 'mijn school moet sneller digitaliseren' en 'digitaal leren is beter dan instructie van de leraar'. Dat meldt Stichting Innovatief Onderwijs Nederland.

Stichting Innovatief Onderwijs Nederland (Stichting ION) neemt dit initiatief om middelbare scholen in beweging te krijgen op het gebied van ICT-ontwikkelingen door bewustwording te creëren. Tijdens de ION DeBattle op vrijdag 12 juni zullen de leerlingen in Club Air aan het Rembrandtplein in Amsterdam in discussie gaan met personen uit het bedrijfsleven en docenten, ICT-coördinatoren en bestuurs- en directieleden over meerdere stellingen. Het overkoepelende thema is: 'Hoe Wi-Fi wijs ben jij?!'. Terwijl de leerlingen aan het discussiëren zijn, wordt er een advies geschreven op basis van de tips die uit de battles voortvloeien. De leerling met de beste tips zal uiteindelijk gekroond worden tot ‘ION DeBattle Champion 2015’.

Voorafgaand aan de ION DeBattle zullen de leerlingen op hun eigen school les krijgen over wat Wi-Fi is. Aansluitend zullen er verschillende workshops worden gegeven over discussiëren in samenwerking met Discussiëren Kun Je Leren (DKJL). Met deze kennis op zak zullen een aantal geselecteerde leerlingen hun debat skills tegen elkaar in de strijd gooien in de vorm van Lagerhuisdiscussies.

Het geheel wordt geleid door Maurice Lede (Klokhuis) en Chantal Deken (Directeur DKJL). Tussen de ION DeBattle door zal er onder anderen een optreden zijn van dance crew ‘Furious Flow’. Het publiek bepaalt samen met de bijzondere genodigden, waaronder docenten, ICT-coördinatoren en rectoren van verschillende middelbare scholen in Amsterdam en ICT-partners van Stichting ION, welke adviezen zij het meest waardevol vonden. Deze adviezen worden na het event gepubliceerd.

Stichting Innovatief Onderwijs Nederland wil digitalisering in het voortgezet onderwijs versnellen, en het mogelijk maken ICT effectief te integreren in de onderwijssector met als doel scholen te ontzorgen op gebied van ICT. 

© Nationale Onderwijsgids