Normal_nieuwsbericht-wat-is-passend-onderwijs

Bij het plaatsen van kinderen op een school voor speciaal onderwijs zou steeds vaker sprake zijn van spoedgevallen. De kinderen worden langer op een reguliere basisschool gehouden dan voorheen. Dit zou komen omdat er in sommige regio's sinds het Passend Onderwijs minder geld is voor verwijzingen naar het speciaal onderwijs. Onderwijsstichtingen in Oost-Nederland maken zich grote zorgen. Dit meldt Omroep Gelderland.

“De kinderen komen nog steeds naar het speciaal onderwijs, maar wat wij merken is dat niet zoals in het verleden ouders rustig komen praten, afwegen wat het beste is voor hun kind, maar dat er steeds vaker sprake is van snelle plaatsingen waarbij het woord 'crisis' valt”, zegt Jos Oude Maatman van het Speciaal Onderwijs Twente Oost-Gelderland (Sotog). Volgens hem wordt er door scholen te lang gewacht met het verwijzen van de kinderen naar een speciale school. Op den duur kan dit tot emotionele schade leiden bij het kind.

Het probleem is de herverdeling van het onderwijsgeld door de invoering van het Passend Onderwijs, zeggen de scholen. In het nieuwe stelsel krijgen alle regio's evenveel geld. Dit betekent voor sommige provincies dat zij veel minder geld krijgen. Zo moeten scholen in Gelderland het vanaf 2020 met 8,5 miljoen euro minder doen. Ook wordt geld voor zorg in het onderwijs niet langer apart gezet; de zogenoemde 'rugzakjes' zijn afgeschaft.

Het gevolg is dat samenwerkingsverbanden het aantal verwijzingen naar het speciaal onderwijs gaan verminderen, want elke verwijzing kost de school direct geld. “Er is nu een financiële prikkel die kinderen op een reguliere basisschool moet houden en dat lijkt mij niet de juiste prikkel”, zegt Oude Maatman. “We moeten vooral blijven kijken naar wat een kind nodig heeft”.

Diverse samenwerkingsverbanden in Gelderland zeggen nog te worstelen met het op de rails krijgen van het Passend Onderwijs. Een veel gehoorde klacht is de grotere last die op de schouders van de docenten is komen te liggen. De vergrijzing onder leerkrachten in de regio vergroot dit probleem. “Daarbij komt dat in het verleden al enorm is bezuinigd op onderwijs, er zit geen vet meer op de botten. Leerkrachten zien passend onderwijs vooral als een kille bezuiniging”, aldus een schooldirecteur.

© Nationale Onderwijsgids