Normal_sander_dekker322

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs wil dat er geen ongelijkheid meer is tussen de positie van het openbaar en bijzonder onderwijs. Wel benadrukt de staatssecretaris dat er een aantal wezenlijke verschillen zijn op grond van het duale bestel, deze moeten blijven bestaan. Andere verschillen die niet op grond van het duale bestel zijn, wil Dekker gelijk trekken of in elk geval daartoe en onderzoek instellen. Dat meldt VOS/ABB.

Ongelijkheid die de staatssecretaris recht wil trekken, gaat onder meer over het schatkistbankieren. Zo staat het ministerie van Onderwijs garant voor de schuldpositie van een bijzonder bestuur, maar bij een openbaar bestuur wordt door het ministerie om een gemeentelijke garantstelling gevraagd. Ook qua kinderopvang gaat Dekker het een en ander uitzoeken, omdat het openbaar onderwijs in tegenstelling tot het bijzonder onderwijs nu niet de mogelijkheid heeft om onderwijs en kinderopvang onder te brengen in een integraal kindcentra. Dekker wil dat openbaar en bijzonder onderwijs op dit punt dezelfde mogelijkheden moeten hebben. Ook is het voor een stichting openbaar onderwijs nu niet mogelijk om een samenwerkingsschool in stand te houden. In het najaar komt de staatssecretaris met een wetsvoorstel om deze ongelijkheid weg te nemen.

Dekker heeft ook drie onderwerpen aangegeven waarover in de uitvoeringspraktijk zorgen zin geuit: verantwoordelijkheid van gemeenten, het toelatingsbeleid en de lotingssystematiek. De staatssecretaris wil onderzoeken of de interactie tussen gemeenten en stichtingen voor openbaar onderwijs efficiënter kan. Over het toelatingsbeleid zegt dekker dat het bijzonder onderwijs alleen toelatingsbeleid mag voeren dat in lijn is met het doel en de grondslag van de school. Nu zouden scholen op grond van de vrijheid van onderwijs onder de zorgplicht van het passend onderwijs proberen uit te komen. Tot slot zou het lotingssysteem in Amsterdam nadelig uit kunnen pakken voor ouders die hun op een openbare school willen. Nu zouden openbare scholen meer aanmeldingen krijgen dan het aantal beschikbare plekken. 

© Nationale Onderwijsgids