Normal_leraar_po_vo_schoolklas_school

Basisscholen zouden meer lessen moeten geven in wereldoriëntatie. Vakken die hieronder vallen zijn geschiedenis, aardrijkskunde en natuur&techniek. Uit een rapport van de Onderwijsinspectie blijkt dat directeuren te weinig zicht hebben op de kwaliteit van het wereldoriëntatieonderwijs, er nauwelijks doelen worden gesteld en de leerprestaties niet worden geanalyseerd. Dat meldt de Telegraaf. 

Veel scholen hebben zich volgens de inspectie gericht op het verbeteren van het taal- en rekenonderwijs. De kwaliteitszorg voor wereldoriëntatie moet nog van de grond komen, stelt de Onderwijsinspectie. De schooldirecteuren zijn van mening dat er te weinig tijd is voor wereldoriëntatie, omdat er zoveel nadruk ligt op taal en rekenen. Door deze nadruk is er niet veel tijd meer over voor bewegingsonderwijs, expressievakken en wereldoriëntatie.

Voor het rapport heeft de inspectie 149 scholen bezocht en 418 lessen wereldoriëntatie bijgewoond. Daaruit blijkt dat in een kwart van de lessen docenten maar één werkvorm inzetten en zouden ze nauwelijks leer- en hulpmiddelen toepassen. Volgens de inspectie is juist dit vakgebied geschikt voor middelen die onderwerpen of begrippen kunnen verklaren. De directeuren geven aan dat ze verouderde of kwalitatief slechte lesboeken hebben.

De inspectie is opgevallen dat docenten in ruim 40 procent van de lessen niet of nauwelijks begrip- en controlevragen stellen. “Dat wil zeggen dat ze tijdens de uitleg en de verwerkingsactiviteiten niet of onvoldoende nagaan of leerlingen de leerstof wel begrijpen”, zegt de Onderwijsinspectie. In minder dan de helft van de lessen worden leerlingen gestimuleerd om over de leerstof te praten. In de 62 procent van de lessen waarin de leraren wel de betekenis van woorden uitlegt, laat volgens de inspectie de kwaliteit van de uitleg te wensen over. 

© Nationale Onderwijsgids