Kinderpostzegel

AMSTERDAM (Novum) - De kinderpostzegelactie heeft dit jaar een recordomzet opgeleverd van 11,6 miljoen euro. Dat is 1,6 miljoen euro meer dan vorig jaar. Dat heeft Stichting Kinderpostzegels dinsdag bekendgemaakt.

De portretten van de drie prinsesjes Amalia, Alexia en Ariane op de postzegels hebben zeker bijgedragen aan de hoogste opbrengt ooit, zegt een woordvoerder. "Tevens was het aanbod uitgebreid met pleisters, wat ook een pijler van het succes was."

Ruim tweehonderdduizend leerlingen uit groep 7 en 8 gingen dit najaar langs de deur om kinderpostzegels, kaarten en pleisters aan de man te brengen. Volgens de stichting deed zeventig procent van alle basisscholen mee aan de actie.

Het thema van dit jaar was 'Geef kinderen een veilig huis'. Ongeveer negentig procent van de opbrengst wordt besteed aan een veilige opvang voor kinderen in onveilige thuissituaties. "Elk jaar worden 25 duizend kinderen in Nederland uit huis geplaatst. Wij ondersteunen pleeggezinhuizen waar zij in een beschermde thuissituatie met een pleegpapa en -mama worden opgevangen."

De stichting steunt ook projecten in het buitenland. "In Nicaragua dragen wij bij aan een opvanghuis voor rondzwervende dakloze kinderen", licht de woordvoerder toe.

Kinderen konden dit jaar voor het eerst ook online postzegels verkopen. Volgens de stichting is het aandeel in de omzet daarvan nog minimaal, maar past het wel in de tijdgeest. "Het was fantastisch te zien dat kinderen via Hyves, Facebook en Twitter mensen aanspoorden in de buidel te tasten voor een goed doel."

PostNL bezorgt dinsdag alle postzegels, kaarten en pleisters op de deelnemende scholen, zodat de kinderen de dag daarop de bestellingen bij de klanten kunnen afleveren.