Normal_klas_les_leerlingen_kinderen_docent

Er zijn verschillen tussen instellingen. Dit geldt vooral voor het algemene oordeel over de voorbereiding op de beroepsloopbaan, en voor vragen over de moeilijkheidsgraad en diepgang van de opleiding. Maar liefst 40 procent van de leidinggevenden stelt dat het niveau van de beginnende leraren sterk afhankelijk is van de lerarenopleiding waar de opleiding is gevolgd. Dat meldt de Onderwijsinspectie.

Afgestudeerden zijn veel minder tevreden over de voorbereiding op het mbo dan over de voorbereiding op de onderbouw van havo/vwo. Dit onderstreept het belang van maatregelen om de aandacht voor mbo te vergroten. De lerarenopleidingen werken aan een curriculumherziening, waardoor er meer aandacht moet komen voor het mbo. Met ingang van september 2016 kunnen studenten kiezen voor een afstudeerrichting (v)mbo.

Afgestudeerden geven aan behoefte te hebben aan meer betrokkenheid vanuit de opleiding bij de stage, aan goede en praktijkgerichte colleges en aan feedback die aansluit op de ervaringen die aankomende leraren opdoen. Lerarenopleiders spelen daarin een cruciale rol, zo blijkt uit het onderzoek. Het kennisniveau van lerarenopleiders wordt wel gewaardeerd, maar een vijfde deel van de afgestudeerden vindt dat de praktische kennis van sommige lerarenopleiders tekortschiet, vooral over het mbo en het vmbo. De inspectie beveelt daarom aan dat opleidingen en scholen nauw samenwerken, expertise uitwisselen en werken aan een consistent hoog niveau van stagebegeleiding.

Afgestudeerden geven aan behoefte te hebben aan professionalisering. Niet alles kan worden geleerd in een opleiding van vier jaar. Het zou goed zijn als leraren, opleidingen, scholen en beleidsmakers hun ambities over professionalisering naast elkaar leggen en hierover in gesprek gaan. De inspectie onderzocht hoe beginnende leraren in voortgezet onderwijs en mbo en hun leidinggevenden de kwaliteit van de tweedegraads lerarenopleidingen beoordelen. Daarbij ging het vooral om het niveau van vakkennis en de voorbereiding op de praktijk (pedagogisch-didactische vaardigheden). In totaal hebben 927 afgestudeerden en 236 leidinggevenden een vragenlijst ingevuld. Eerder werden ook al de beginnende leraren die een pabo-opleiding hebben gevolgd en hun leidinggevenden bevraagd. (Beginnende leraren kijken terug deel 1, maart 2015). De inspectie zal de onderzoeken onder afgestudeerden aan pabo’s en lerarenopleidingen over een paar jaar herhalen om dan de effecten van maatregelen te kunnen waarnemen. 

© Nationale Onderwijsgids