Normal_radicalisering__mbo__vo__hbo__wo__radicaliserende_jongeren

Casper Hulshof, docent onderwijskunde aan de Universiteit van Utrecht, stelt dat de nieuwe handleiding 'Puberaal, lastig of radicaliserend?' voor docenten over hoe om te gaan met radicaliserende jongeren te mild is. Volgens Hulshof pakken de onderzoekers het onderwerp met fluwelen handschoenen aan. Dat meldt de Telegraaf.

Vorig week stuurde minister Bussemaker van Onderwijs de handleiding naar de Tweede Kamer. De handreiking biedt scholen informatie over het proces van (islamitische) radicalisering. De publicatie gaat onder meer in op de manier waarop dit jongeren en de school kan treffen en wat de school hieraan kan doen. “Het is duidelijk dat de opstellers van het rapport de zachte en milde weg kiezen en liever beschrijven hoe om te gaan met de bestaande situatie dan er daadwerkelijk iets aan te doen”, aldus Hulshof.

De handreiking gaat ook over het belang van een professioneel netwerk en hoe de school dit kan benutten om radicalisering te signaleren. Maar volgens Hulshof staan er nauwelijks concrete adviezen in de handleiding. Deze publicatie wil docenten die met jongeren van circa 10 tot 18 jaar te maken hebben, bijstaan om hun soms moeilijke taak zo goed mogelijk uit te voeren. Het gaat vooral over proactief en preventief (en deels curatief) handelen om ontsporing van jongeren vroegtijdig te signaleren en mogelijk te voorkomen. Volgens Bussemaker is het een taak voor het onderwijs om radicalisering bespreekbaar te maken, te herkennen en te voorkomen. Met de handleiding denkt het ministerie een bijdrage te leveren aan het tijdig signaleren van de ontsporing van jongeren die zich afkeren van de Nederlandse samenleving.

© Nationale Onderwijsgids