Normal_peuter_kind_spelen_bellenblazen

25 procent van de christelijke basisscholen die overweegt bij een Integraal Kindcentrum (Ikc) te gaan, vindt de  levensbeschouwelijke identiteit van de partner-kinderopvangorganisatie van doorslaggevend belang. Christelijke basisscholen vinden echter te weinig aansluiting bij kinderopvangorganisaties en hebben daardoor minder behoefte te participeren in een IKc. Dit blijkt uit een ledenpeiling van Verus, belangenbehartiger van het christelijk onderwijs. Dit meldt Kinderopvang Totaal. 

Niet veel directeuren van christelijke basisscholen zien het zitten om op te gaan in een Integraal Kindcentrum. 40 procent wil deel uit maken van een IKc, terwijl 12 procent van hen die stap al heeft gezet. Dit houdt in de 60 procent van de christelijke basisscholen geen behoefte heeft te participeren in een brede school. 
 
Binnen een Integraal Kindcentrum wordt één pedagogische en didactische visie aangehouden en is er één aanspreekpunt. Omdat kinderopvang en onderwijs verregaand samenwerken in een IKc is het van belang dat zij op één lijn liggen als het gaat om normen en waarden. De levensbeschouwelijke identiteit speelt volgens een kwart van de christelijke schooldirecteuren hierin een doorslaggevende rol.
 
Christelijke kinderopvang is lang niet zo breed georganiseerd als het basisonderwijs. Dit kan volgens Verus verklaren waarom er zo'n lage behoefte is aan participatie in een IKc onder schooldirecteuren. Als christelijke onderwijsinstellingen bij voorkeur samenwerken met een christelijke kinderopvangorganisatie, of één die deze ideologie nastreeft, dan is dat in de praktijk namelijk nog niet zo makkelijk te realiseren.
 
© Nationale Onderwijsgids