Logo_logo_han_hogeschool_van_arnhem_en_nijmegen

De lerarenopleidingen Natuur-, Wis-, en Scheikunde van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) starten met een pilotproject om hun studenten een meer interdisciplinaire leeromgeving te bieden. Sinds 1 februari 2016 kunnen de aanstaande docenten tijdens een bedrijfsstage kennismaken met bedrijven en daarnaast met de praktijk op scholen door een stage op een technasium. Dit meldt de HAN.

De pilot maakt onderdeel uit van een Science Technics Engineering Maths-pject (STEM) voor de bevordering van het bèta-onderwijs. Volgens directeur Smelt-Medendorp van het Instituut voor Leraar en School van de HAN past het project daarnaast goed binnen de visie van het Platform Onderwijs2032 omdat het aansluit bij de toekomstige ontwikkelingen in het onderwijs.

De opzet van de stagepilot bestaat uit drie onderdelen: stagelopen op een school, een oriënterende stage bij bedrijven en een oriënterende stage op een technasium van een van de twee deelnemede academische opleidingsscholen (het Mondial College in Nijmegen en het Candea College in Duiven).

Er doen acht bedrijven uit de regio mee aan het project. Daarvan moeten de studenten er minimaal vijf bezoeken. Vooraf verzamelen de studenten via internet informatie over de bedrijven en interviewen ze experts uit de bedrijven over de plaats van de bètavakken in het bedrijf. Als de pilot met succes verloopt wordt het project mogelijk uitgebreid naar andere tweedegraads lerarenopleidingen van de HAN.

© Nationale Onderwijsgids