Normal_1280px-msc_2008-saturday__09.00_-_11.00_uhr-moerk001_sa

Er studeren meer studenten journalistiek af dan dat er vraag naar is op de arbeidsmarkt. Dat zegt docent Journalistiek Theo Dersjant van de Fontys Hogeschool Tilburg in een opiniestuk op De Nieuwe Reporter. Werkervaringsplaatsen voor beginnende journalisten, zoals onlangs goedgekeurd werd door de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), zijn het tegendeel van een oplossing, meent de docent. Dit meldt Villamedia.

Theo Dersjant reageert op een eerdere bijdrage in De Nieuwe Reporter van Marnix Kreyns, directiesecretaris van uitgever de Koninklijke BDU in Barneveld. Kreyns meldt dat de directie van BDU onlangs van de Inspectie SZW te horen heeft gekregen dat er geen regels overtreden worden met het werkervaringsproject van de uitgever. Voor een vergoeding van 350 euro per maand voor 32 uur per week kunnen pas afgestudeerde hbo'ers binnen dit werkervaringsproject aan de slag. Dit is geen structurele oplossing voor het tekort aan arbeidsplaatsen maar biedt beginnende journalisten wel een beter beroepsperspectief, betoogt Kreyns.

Dersjant is het niet met Kreyns eens en vreest dat werkervaringstrajecten de situatie er alleen maar slechter op maken. “Wat is de volgende stap in deze? Waarom zou je als bedrijf een beginnend journalist nog een volwaardig salaris betalen als het blijkbaar ook voor 350 euro per maand kan?”, vraagt hij zich af.

Volgens Dersjant lopen opleidingen journalistiek allang niet meer in de pas met de praktijk op de arbeidsmarkt. “Ze leiden nog op alsof journalistiek 'booming business' is en dat is het allang niet meer”. Opleidingen zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen en het overschot aan jonge journalisten inperken. Tot dusver zetten opleidingen echter in op het aanleren van ondernemerschap aan studenten. Ook dat is geen oplossing, zegt Dersjant: “Als er in mijn kleine provinciestadje veertig banketbakkers zitten, is het nauwelijks een oplossing om die banketbakkers een cursus 'creatief ondernemen' aan te bieden.”

© Nationale Onderwijsgids