Logo_hanzehogeschool_logo

De Hanzehogeschool in Groningen gaat komend studiejaar het nieuwe vak Zorgmarketing aanbieden. In het vak ligt de nadruk op de link tussen ondernemerschap en zorg. De hogeschool wil daarmee inspelen op de noodzaak voor zorginstelling om aan goede marketing te doen. 

Met de invoering van marktwerking in 2005 is het belang van een goede marketing voor zorginstellingen sterk toegenomen. De instellingen moeten er zelf voor zorgen dat zij een goede indruk achterlaten bij verwijzers, zorgverzekeraars, de gemeente en patiënten.

Het vak Zorgmarketing zal uit twee delen bestaan. In het eerste deel wordt aandacht besteed aan analyses en strategie en in het tweede deel ligt de nadruk op de uitvoering en marketingtechniek. Studenten moeten opdrachten uitvoeren zoals het schrijven van een marketingplan voor een ziekenhuis of ouderenzorgorganisatie.

Volgens docent Karel Jan Alsem biedt het nieuwe vak een goede voorbereiding op een baan in de zorg. “Met dit vak leren we de studenten dat marketing in de zorg anders is dan andere marketing. Studenten die een zorgopleiding volgen leren dat het in de zorg niet allen om goede, professionele zorg gaat maar ook om empathie en klantgerichtheid. En om durf om de zorgorganisatie op de kaart te zetten.”

© Nationale Onderwijsgids