Normal_dsc_9792

Veertien basisschoolleraren uit heel Nederland schoven 7 maart aan bij staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Dekker had hen, samen met de inspecteur-generaal van het Onderwijs Monique Vogelzang, uitgenodigd om naar Den Haag te komen om te spreken over hun administratieve werkdruk. Dat deed hij naar aanleiding van een uitzending van het tv-programma De Monitor over de administratieve werkdruk voor leraren in het basisonderwijs. Dat meldt de Lerarenagenda.

Tijdens de werksessie ging het onder meer over groepsplannen, wat nu wel en wat nu niet moet van de Inspectie en waar docenten terecht kunnen met vragen. Volgens veel docenten 'moeten' heel veel dingen van de Inspectie. Vogelzang legde daarom tijdens de werksessie uit dat leraren en hun schooldirecties wensen en opmerkingen van de inspectie regelmatig opvatten als eisen, terwijl de inspectie juist gelooft in de eigen kracht en eigen visie van scholen. Dit sluit goed aan bij het nieuwe toezichtkader van de Inspectie. Ook controleert de inspectie niet op kwantiteit van stukken, maar op kwaliteit van het onderwijs. Voor vragen kunnen docenten contact opnemen met het loket van de onderwijsinspectie. Dekker: “Ik wil jullie oproepen te stoppen met administratie waarvan je vindt dat het de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede komt. Daar draait het uiteindelijk om: dat we onze leerlingen goed onderwijs bieden.”

De staatssecretaris zegt de werksessie als zeer nuttig te zien. “Scholen roepen nu dat er van alles moet van de schoolinspectie of van het ministerie. Wij antwoorden dan weer dat dat niet zo is. Dit soort gesprekken kunnen helpen om uit die situatie te komen en te begrijpen wat er speelt binnen een school tussen leraren, schoolleiders en bestuurders. We moeten erachter komen waar die onvrede op de scholen vandaan komt, zodat de ingrepen van het ministerie ook echt bijdragen aan beter onderwijs.”

Op woensdag 9 maart praat Dekker met de Tweede Kamer over de regel- en werkdruk in het onderwijs. Het overleg is te volgen via een livestream.

© Nationale Onderwijsgids