Normal_docent_werk_ontslag_leraar_lerares_werken_tas

Om een impuls te geven aan de vernieuwing van het hoger onderwijs wordt een nieuw beurzenprogramma voor docenten en onderwijsleiders geïntroduceerd. Hiermee is op termijn 20 miljoen euro per jaar gemoeid. Voor onderzoek naar onderwijs komt vanaf 2018 een bedrag oplopend tot 5 miljoen euro extra beschikbaar. De beurzen worden Comenius-beurzen genoemd. Dat schrijft minister Bussemaker in de Strategische Agenda waarin zij de lijnen uitzet voor het hoger onderwijs in het komende decennium. Dat meldt de Rijksoverheid.

Een aanzienlijk deel van de opbrengsten van het studievoorschot (60 procent) is beschikbaar om het aantal docenten te vergroten. Hiermee worden de groepen kleiner, is er meer aandacht voor de individuele student en kan hij meer worden uitgedaagd. “Studenten leren het meest in kleinschalige leergemeenschappen die uitnodigen tot kritische discussie en reflectie. Die leergemeenschappen en een goede studiebegeleiding vergroten de binding en betrokkenheid van studenten en docenten onderling en met elkaar, wat ten goede komt aan de kwaliteit van het onderwijs”, aldus Bussemaker.

Er zijn oplopend tot 2025 middelen voor 2500 extra (fte) docenten in het hbo en 1400 extra (fte) docenten in het wo. Dat is bijna 15 procent meer dan nu. Daarnaast is er geld voor honderden meer (fte) docentonderzoekers, of universitair (hoofd)docenten met een gecombineerde onderzoeks- en onderwijstaak en honderden extra (fte) lectoren en promovendi met ook een onderwijstaak. Hiermee wordt het aantal lectoren per hbo-student bijna verdubbeld.

Onderwijs wordt ook beter als docenten hun kennis uitwisselen. Van hen wordt verwacht dat zij hun digitale onderwijsmiddelen vrij beschikbaar stellen, via een (inter)nationaal platform. Uiterlijk in 2025 moeten alle onderwijsmiddelen ‘open’ zijn. Onderwijsinstellingen worden opgeroepen om elkaars MOOCs (Massive Open Online Courses) te erkennen.

© Nationale Onderwijsgids