Normal_tv__televisie__mediagebruik__kind

Vandaag presenteert het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) de Toolbox Mediaopvoeding: Media? Gewoon opvoeden! Kinderen besteden steeds meer tijd aan media, op steeds jongere leeftijd. Dit roept bij ouders veel vragen op. De Toolbox Mediaopvoeding biedt professionals betrouwbare informatie en adviezen waarmee zij ouders, met vragen over mediagebruik van kinderen van nul tot en met achttien jaar, kunnen begeleiden. De nadruk ligt daarbij op de kansen die media bieden en het kiezen van geschikte inhoud. Dat meldt NJi.

Ouders, docenten en andere mede-opvoeders hebben veel vragen over media. “Onderzoek laat zien dat professionals willen weten hoe kinderen zich ontwikkelen in relatie tot mediagebruik en hoe je geschikte media kunt beoordelen en risico's kunt inschatten”, zegt Peter Nikken van het Nederlands Jeugdinstituut en hoogleraar mediaopvoeding bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. “Professionals willen ouders informatie en achtergronden kunnen geven, waarmee ouders zelf hun grenzen kunnen bepalen.”

Uit onderzoek blijkt dat veel ouders denken dat gewoon speelgoed beter is dan media. Nikken: “Media zijn onontkoombaar voor kinderen. Ze gebruiken ze constant. Veel volwassenen denken dat het enkel voor vermaak is, maar kinderen gebruiken media juist om zich te ontwikkelen. Het is daarom belangrijk dat ouders hun kinderen daarin goed begeleiden. En daarvoor is het belangrijk dat beroepskrachten goede informatie hebben om ouders en kinderen te kunnen ondersteunen.”

Een op de drie ouders heeft ook moeite met ongewenste invloeden van media op hun kind. Media kunnen risico's met zich meebrengen als cyberpesten, online misbruik en virtuele diefstal. Krista Okma van het Nederlands Jeugdinstituut en expert opvoeden en opgroeien: “Bij het aanpakken van cyberpesten kun je veel van dezelfde strategieën inzetten als bij 'gewoon' pesten. Bij sexting en grooming (online kinderlokken) is het vooral belangrijk om je kind weerbaar te maken, en goed met geld leren omgaan helpt je kind ook om online aankopen en reclames te weerstaan.” De Toolbox Mediaopvoeding is te vinden op de website van NJi.

© Nationale Onderwijsgids