Normal_work_in_the_computer_lab

De middelbare scholieren hebben nog één week om zich klaar te maken voor de eindexamens. Daarom halen de leerlingen alles uit de kast om de lesstof in het hoofd te krijgen. Een nieuwe populaire leermethode blijkt het kijken van filmpjes op YouTube. Verschillende docenten hebben filmpjes met uitleg over vakken op YouTube geplaats, deze blijken erg populier onder de eindexamenleerlingen. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

“Ik vroeg een klasgenoot om een samenvatting voor geschiedenis, maar hij kwam met filmpjes van een docent op YouTube. Hartstikke handig”, zegt Thomas Vogel, eindexamenleerling havo. De geschiedenisfilmpjes zijn van Joost van Oort, docent van het Sint Joriscollege in Eindhoven. Zijn filmpjes zouden enorm populair zijn onder de scholieren. Zo staat er op zijn kanaal een uitleg over examentheorie wat inmiddels dan meer dan 200.000 keer bekeken is. Van Oort vertelt dat hij de filmpjes eigenlijk voor zijn eigen leerlingen heeft gemaakt.

De filmpjes op YouTube met uitleg van vakken trekken vooral zo vlak voor de examens veel bezoekers. De docenten die de video's gemaakt hebben, kunnen precies zien hoeveel leerlingen op welke dag de instructies volgen. Hieruit blijkt dat de examenleerlingen vaak op het laatste moment kijken. De piek zou op één of twee dagen van tevoren liggen. Op de video's laten de docenten sheets zien, behandelen ze complete examens of leggen begrippen uit. De reacties van leerlingen zijn heel positief. Ze zouden zelfs aangeven dat ze de examens beter gemaakt hebben met behulp van de video's.

Voordeel van de filmpjes is dat scholieren ze zo vaak terug kunnen kijken als ze willen. Sieger Kooij, scheikundeleraar van het Amsterdamse Comenius Lyceam, zegt hierover: "Ze snappen de stof niet altijd als hun leraar het uitlegt en vinden het fijn om de uitleg van een ander te horen."

© Nationale Onderwijsgids