Normal_college_zaal_klas_lokaal_studenten

Minister Bussemaker van Onderwijs wil nog geen selectieprocedure toevoegen bij de toelating tot een lerarenopleiding. De minister geeft aan eerst twee kleinschalige experimenten af te wachten die het nut en de noodzaak uit zullen wijzen van een dergelijke selectie. Een van de experimenten is dat de lerarenopleiding geschiedenis van de Universiteit Leiden studenten gaat selecteren op basis van een pitch en een gesprek met de selectiecommissie. Dit meldt Hoger Onderwijs.

Bussemaker heeft tegen de Tweede Kamer gezegd dat het niet eenvoudig is om te voorspellen welke studenten geschikt zijn voor het vak docent. Motivatie en karaktereigenschappen hebben nauwelijks voorspellende waarde, stelt de minister op basis van onderzoek. De kwaliteit van leraren die afstuderen of het risico dat iemand van de opleiding wordt geweerd die eigenlijk een goede leraar had kunnen worden, is het huidige dilemma. Bussemaker wil hier voorlopig nog geen keuze in maken.

Anderhalf jaar geleden gaf de onderwijsminister in de Kamer nog aan enthousiast te zijn over het idee van een selectieprocedure voor de lerarenopleiding. Dat er daardoor tijdelijk iets minder nieuwe leerkrachten van de opleiding zouden komen, was iets waar “we dan maar even doorheen moeten met z'n allen”, zei Bussemaker. Ze verwachtte dat uiteindelijk selectie het imago van de leerkracht goed zou doen en dat zou de kwaliteit van het onderwijs ten goede komen.

Nu kan iedereen met de juiste vooropleiding beginnen aan de hbo-opleiding tot tweedegraads leraar. Alle masteropleidingen mogen wel selecteren, maar zouden dit niet altijd willen. Een dreigend lerarentekort zou hier een rol in kunnen spelen. Vanaf volgend jaar gaan de pabo's wel 'bijzondere nadere vooropleidingseisen' stellen. De studenten moeten dan aantonen dat ze genoeg weten van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. Op de aangekondigde tour van Bussemaker langs alle lerarenopleidingen wil ze horen wat de politiek kan doen om de lerarenopleidingen te steunen. 

© Nationale Onderwijsgids