Normal_docent_werk_ontslag_leraar_lerares_werken_tas

Het ministerie van Onderwijs wil duidelijkheid over de regeldruk voor scholen en docenten. Volgens het ministerie blijkt er meer regeldruk ervaren te worden dan er werkelijk is, omdat niet altijd duidelijk is hoe de regels moeten worden uitgelegd. Door deze onduidelijkheden en andere klachten over regeldruk te inventariseren, openbaar te maken en er uitleg over te geven, wil het departement duidelijkheid scheppen.

Om het de scholen en docenten gemakkelijker te maken gaat het ministerie van Onderwijs de onduidelijkheden inventariseren. Via social media (Twitter, LinkedIn en Facebook) worden docenten opgeroepen hun vragen over regels te melden. Op www.lerarenagenda.nl komt een fact check met vragen over (veronderstelde) regels en een rubriek waar goede voorbeelden kunnen worden gedeeld. In een vraag- en antwoordrubriek kunnen docenten met de Inspectie van het Onderwijs in gesprek over de (vermeende) regels van de inspectie. De websites van het ministerie en de inspectie worden doorgelicht op onduidelijke informatie over regelgeving, met als doel duidelijkheid te verschaffen en te voorkomen dat scholen en docenten meer regeldruk ervaren dan nodig is.

“Heel recent pas zijn leraren en ook scholen zich gaan realiseren dat de feitelijke ‘regeldruk’ in het onderwijs kleiner is dan door velen wordt ervaren. Er blijkt meer ruimte om zelf dingen anders te doen dan lang is aangenomen. Professionele ruimte kun je, met andere woorden, ook nemen”, staat in de Staat van de Leraar, het document dat leraren hebben gemaakt bij het Onderwijsverslag. Minister Bussemaker is het hiermee eens: “Docenten moeten zich zoveel mogelijk kunnen concentreren op hun werk voor de klas. Ik ben blij dat docenten zelf ook ontdekken dat ze veel meer ruimte hebben en ik wil hen helpen die maximaal te benutten.”

Volgens Dekker hebben leerkrachten zelf ook verantwoordelijkheid: “Blijf je afvragen of het nuttig is wat je doet, want de slechtste reden om iets te doen is omdat je denkt dat het moet van een ander. Dus ga er ook de discussie over aan met je collega's en leidinggevenden en de Inspectie.”

© Nationale Onderwijsgids