Normal_les_leerkracht_docent_leerling_klas_kinderen

Uit een onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat de meeste afgestudeerden van de lerarenopleiding vinden dat ze goed voorbereid zijn op de vakken rekenen en taal. De meeste schoolleiders vinden dat de vakkennis van afgestudeerde leraren in de afgelopen drie jaar is verbeterd. Monique Vogelzang, inspecteur-generaal van het onderwijs, is van mening dat de opleidingen voldoende basis leggen voor het lerarenvak, maar meer werk moeten maken van het volgen van de afgestudeerde docenten. 

Met het volgen van afgestudeerde studenten krijgen de opleidingen inzicht in kwaliteitsaspecten van de eigen opleiding en de scholingsbehoeften van beginnende en gevorderde leraren. Een startbekwame leraar leert differentiatievaardigheden pas echt beheersen in de eerste jaren dat hij voor de klas staat. Doorgaande professionalisering is dan ook een vereiste.  “Dat is bijvoorbeeld heel goed te koppelen aan een inwerk- en begeleidingstraject voor startende leraren. Met het ‘opleiden in de school’ is aangetoond dat die samenwerking kan slagen”, aldus Monique Vogelzang.

Afgestudeerden aan de pabo en schoolleiders in het basisonderwijs beoordelen de voorbereiding op de praktijk en het niveau van de vakkennis overwegend positief. Dat geldt vooral voor de basale pedagogisch-didactische vaardigheden. Negen van de tien afgestudeerden zeggen geleerd te hebben om onder andere duidelijke lesdoelen te stellen, gevarieerde en passende les-series te ontwerpen en een veilig pedagogisch klimaat te scheppen. 75 tot 80 procent vindt dat de pabo voldoende kennis en vaardigheden heeft bijgebracht voor de onderwerpen rekenen/wiskunde en Nederlandse taal.

Een derde van de afgestudeerden vindt dat de pabo hen niet in de gelegenheid heeft gesteld om alles te leren wat nodig is voor de praktijk in het basisonderwijs. Het gaat dan onder andere om de les afstemmen op leerlingen met een achterstand of voorsprong en om passende zorg te bieden. Daarnaast is bijna een vijfde deel (zeer) ontevreden over het niveau van de opleiding als geheel.

© Nationale-onderwijsgids