Logo_gemeente_groningen

De gemeente Groningen kiest in de educatie aan laaggeletterden, analfabeten en vrijwillige inburgeraars voor vervolgopleiding en werk. Dat schrijven B&W in een brief aan de gemeenteraad. Die gaat over de gezamenlijke visie van de arbeidsmarktregio op de Wet Educatie en Beroepsonderwijs.

Die wet is sinds 1 januari 2015 gewijzigd en regelt het aanbod aan cursussen Nederlandse taal en rekenen voor laaggeletterden, analfabeten en vrijwillige inburgeraars. Gemeenten hebben door de wijziging meer vrijheid om een educatieaanbod te kiezen dat past bij de samenstelling van de lokale doelgroep.

Doelen
Binnen de arbeidsmarktregio zijn de deelnemers het eens over de drie belangrijkste doelen van educatie: participatie, opleiding en werk. Het doel van participatie is zelfredzaamheid. Met opleiding streven de deelnemers naar doorstroming naar vervolgonderwijs. Bij het doel werk draait het om oriëntatie op de arbeidsmarkt en het verwerven van een baan.

Prioriteit
Groningen geeft prioriteit aan educatie die gericht is op opleiding en werk. Daarmee komt het college ook tegemoet aan de eerder door de gemeenteraad aangenomen motie om langdurig werklozen meer kans te geven.

Inkoop
Door de wetswijziging hoeven gemeenten vanaf 2016 nog maar 50% van het educatieaanbod in te kopen bij de Regionale Opleidingen Centra (ROC’s). Ze kunnen bij de andere 50% ook voor andere educatietrajecten kiezen. Groningen vindt echter dat er goede redenen zijn om ook het vrij besteedbare deel vooral te blijven inkopen bij de ROC’s. Bij die keuze spelen de aanvullende activiteiten en diensten van partners van de ROC’s mee. Het gaat hierbij onder meer om de bibliotheken, Humanitas, Jasmijn en MJD.