Normal_257_photo

Stijgende brandstofprijzen, dalende winstmarges en het effect van fossiele brandstoffen zijn aanleiding voor het symposium ‘Maritieme innovatie en brandstofbesparing aan boord van zeeschepen’. Maritiem Instituut Willem Barentsz nodigt studenten, maritieme professionals, zeevarenden en andere geïnteresseerden uit om na te denken over innovatie op een schip. Naast brandstof- en energiebesparing, komt ook het thema ‘wetgeving’ aan bod. Het symposium vindt plaats op donderdag 15 januari op NHL Hogeschool in Leeuwarden. Ruim 100 deelnemers hebben zich inmiddels aangemeld.

Het Nederlandse maritieme bedrijf moet innoveren en vernieuwen om te kunnen concurreren met opkomende economieën. Deze kunnen vaak veel goedkoper werken, wat betekent dat de concurrentie voor reders toeneemt. Tijdens het symposium wordt gebrainstormd over ‘oplossingen’ en komen vragen aan bod zoals: ‘Hoe brengen we het brandstof- en energieverbruik omlaag?’ en ‘Hoe ziet het maritieme bedrijf van de toekomst er uit?’.

Het Maritiem Instituut Willem Barentsz hoopt ook suggesties te krijgen op thema’s zoals: ‘Wat valt er allemaal nog te innoveren op het gebied van brandstofbesparing?’, ‘Moet het initiatief bottum-up of top-down komen?’ en ‘Hoe kunnen we voldoen aan de strengere milieueisen?’. Ook presenteren en verdedigen studenten hun innovatieonderzoek naar brandstofbesparing. Parallel aan het symposium wordt een maritiem-technische bedrijvenmarkt georganiseerd.

Sprekers voor deze dag zijn Joop Splinter (lector Maritiem Innovatieve Technieken verbonden aan het MIWB), Peter Joore (lector Open Innovatie aan NHL Hogeschool), Marja Tiemens (Nederlands delegatielid bij de milieucommissie van IMO), professor André Faaij (wetenschappelijk directeur van de Energy Academy Europe in Groningen) en rederij Wagenborg (partner binnen het project). Zij zullen het hebben over waarom innovatie aan boord van schepen noodzakelijk is, wie dat moet realiseren en hoe dat gerealiseerd kan worden en waarmee. Kijk voor meer informatie op www.nhl.nl/kmt.

© Nationale Onderwijsgids