Normal_merel
Een school die mij voor het vijfde jaar op een rij uitnodigde om voorlichting te geven aan hun tweede jaars leerlingen, besloot na mijn tweedaags bezoek aan hen, in de toekomst ook met het MvG-project aan de slag te gaan. 
Dit kwam omdat er tijdens mijn voorlichting maar liefst drie meisjes naar buiten traden met hun verhaal en zij, via mij en hun leraar, over werden gedragen naar de zorgcoördinator die verdere hulp voor hen regelde. 

Door Merel van Groningen

De scholen nodigen mij uit om voorlichting te geven over loverboys, maar voordat meisjes daadwerkelijk slachtoffer worden, gaat hier eerst een heel traject met bepaalde werkwijze aan vooraf. Hier kan je denken aan grooming, sexting, maar ook zeker groepsdruk .
Omdat je niet in één lesuur de jongeren kan leren hoe te handelen als ze weten waarmee hun gedrag gevaar loopt, zijn scholen zich bewust dat het project meer kan bieden aan de jongeren dan ik in bv. 50 minuten .
 
Gelukkig komt er steeds meer naar buiten over slachtoffers en is er steeds meer bewustwording, maar weten jullie als leraar hoe belangrijk jullie rol kan zijn voor een eventueel slachtoffer?
Uit onderzoek van de Jongeren Taskforce is gebleken dat dat jongeren – na de politie op  #1, hun leraren op de tweede plaats zetten als het gaat om naar wie toe te stappen met een hulpvraag. 
 
Een mooi voorbeeld hiervan is de school die ik hierboven noem.
Drie meisjes traden naar buiten, ieder meisje had een ander verhaal .
Een was slachtoffers van het verspreiden van een naaktfoto van haarzelf naar haar vriendje en deze stuurde dat door via Social Media, nadat het meisje het uit had gemaakt. Ze was naar de politie gegaan om het te stoppen, maar volgens haar eigen bevindingen duurde het te lang voor de politie echt iets kon betekenen voor haar, terwijl zij logischerwijs wilde dat het per direct zou stoppen.  
Het andere meisje was jaren gepest door een groep jongens, en zag als enige oplossing hiervoor het uitvoeren van seksuele handelingen met deze groep jongens. Ze wilde ermee stoppen, maar wist niet hoe, bang dat ze dan weer gepest zou worden .
Het laatste meisje kwam naar buiten met haar verhaal naar aanleiding van het zien van onze voorlichtingsfilm.
Ze herkende de situatie van Schamira. Schamira heeft te maken met de druk van haar familie en wordt slachtoffer van 2 loverboys, nadat ze verleid was haar borsten te laten zien via de webcam en hiermee gechanteerd wordt naar haar familie toe. Het meisje van de school daarentegen werd gechanteerd om een andere reden. Niet omdat ze haar borsten had laten zien, maar omdat ze zichzelf zonder hoofddoek had laten zien en nu bang was voor de reactie van haar broer. 
 
Drie meisjes met drie verschillende verhalen, maar zij kunnen wel geholpen worden doordat leraren hen willen helpen. Dit gebeurt niet altijd; helaas heb ik ook presentaties gegeven aan andere leraren, die zeggen 'niets met dit soort problemen te maken willen hebben.' Natuurlijk is dit vaak omdat ze niet weten hoe ze moeten handelen bij zulke problemen. 
Om de leraren  daarin te begeleiden zodat ook zij hulp kunnen bieden, hebben we een training ontwikkeld .
Aan alle kanten hebben we een oplossing te bieden zodat scholen bij kunnen dragen aan veiligheid voor jongeren .
 
Nadat laatst het verhaal naar buiten kwam van een zedenzaak waarbij 300 jongeren slachtoffer waren van dezelfde man, is de belangstelling voor het project enorm toegenomen.
Mijn uitgever heeft daarom besloten om de eerste 50 boekjes* gratis te schenken aan scholen die willen gaan werken met het project, om elke jongere een kans te geven de verhalen van hierboven te kunnen voorkomen.
Want eerlijk is eerlijk het gaat wel over kinderen, onze kinderen. 
 
Liefs Merel
 
* Hier zijn voorwaarden aan verbonden.