Logo_onderwijsfestival__onderwijs__onderwijs2032__logo

Op 12 november werd de Onderwijspoort georganiseerd waar politici, beleids- en opiniemakers en vertegenwoordigers van het veld met elkaar in gesprek gingen over 'Leraar en school op weg naar 2032'. Onder leiding van oud-politicus Boris van der Ham spraken vertegenwoordigers van het onderwijsveld over het onderwijs van de toekomst. De bijeenkomst werd geopend door Ab van der Touw van het Platform Onderwijs2032 (en CEO van Siemens) met de opbrengsten van de dialoog rondom het conceptadvies Onderwijs 2032. Dat meldt de VO-raad.

Ab van der Touw lichtte tijdens zijn opening een aantal kernpunten uit het advies uit, bijvoorbeeld de onderbelichting van kennis in het onderzoek. “Kennis is wel degelijk nodig voor het onderwijs van de toekomst. Zonder kennis geen vaardigheden”, aldus Van der Touw. Daarnaast lichtte hij uit dat het curriculum overladen is, dat scholen te weinig ruimte hebben voor verdieping.

Alderik Visser (docent voortgezet onderwijs en leraar 2032) wil dat het nu ontstane curriculumbewustzijn aangegrepen wordt om de cultuur om te vormen. “Professionalisering doe je vooral door het samen te dóen”, benadrukt Visser. Het idee van VO-bestuurder Judit Weekenborg is om de school terug te geven aan de gemeenschap: “Werkelijk samen met maatschappij de jongeren opleiden is de toekomst.” Om jongeren klaar te maken voor de toekomst ziet Weekenborg het maatwerkdiploma als een belangrijk instrument.

“Als we niets doen aan de toetsing aan het eind, verandert er helemaal niets", oordeelde Kamerlid Paul van Meenen (D66). Het Kamerlid wil vooral dat er een brede discussie gevoerd gaat worden over het onderwijsbestel. Politicus Michel Rog (CDA) zegt vooral kritisch te zijn op de vroege keuzes, bijvoorbeeld het meertalig onderwijs, maar ook het selectiemoment voor voortgezet onderwijs. Loes Ypma (PvdA) ziet voor de politiek vooral de rol om het systeem aan te passen. Een systeem waarin kinderen het niveau waarop de binnenkomen kunnen ontstijgen. Paul Rosenmöller van de VO-raad benadrukt de rol van de docent. "Wat docenten vooral nodig hebben om te kunnen ontwikkelen, is tijd." 

© Nationale Onderwijsgids