Normal_normal_leerling_middelbare_school_vinger

Sinds afgelopen schooljaar wordt in Amsterdam een nieuw matchingsysteem gebruikt voor plaatsing in het voortgezet onderwijs. Uit een tevredenheidsonderzoek onder ouders en medewerkers van basis- en middelbare scholen blijkt dat zij ontevreden zijn over het nieuwe systeem. Zo blijkt 60 procent van de 1163 ondervraagde ouders het systeem ‘niet tot nauwelijks transparant’ te vinden en bijna driekwart van de ouders was de regie over het schoolkeuzeproces van hun kinderen kwijt. Dat meldt het Parool.

De betrokkenen en ouders van leerlingen hebben een flinke lijst kritische kanttekeningen. Bijna de helft van de ouders vindt dat de matching tot meer leed en onrust leidt dan het vorige systeem, dat gebeurde op basis van loting per school. Niet alleen de ouders, maar ook de schoolleiders zijn niet erg tevreden over het nieuwe systeem. Slechts 24 procent van de middelbare schoolleiders vindt het systeem een verbetering ten aanzien van het vorige. 42 procent van de basisschoolleiders sluit zich hierbij aan.

Middelbare scholen blijken niet blij te zijn dat veel brugklassen voor de helft bestaan uit kinderen die de school niet als eerste voorkeur hadden. De basisscholen geven op hun beurt aan het plaatsingssysteem vaak onduidelijk te vinden. Afgelopen schooljaar gingenruim 7500 Amsterdamse scholieren naar het voortgezet onderwijs. 74 procent van deze leerlingen werd met het nieuwe systeem op de school van hun eerste keuze geplaatst, 95 procent kwam in de top 3 terecht.

Eind oktober beslissen de schoolbesturen en gemeente over het toekomstige beleid voor de plaatsing op middelbare scholen. Volgens betrokkenen lijkt het er voorlopig niet op dat dit matchingsysteem ongewijzigd wordt doorgezet.

© Nationale Onderwijsgids