Normal_copyright_stockfreeimages_klaslokaal_klas_lokaal_leerling_stoel

Het COOL5-18 is een langlopend onderzoek waarin allerlei gegevens over de ontwikkeling van kinderen en jongeren in het onderwijs onder de loep genomen worden. In 2014 is een derde meting binnen dit onderzoek uitgevoerd. De cijfers zijn nu gepubliceerd, zo meldt het Kohnstamm instituut. 

In de derde meting, die over 2013/14 uit is gevoerd, zijn gegevens verzameld en geanalyseerd over leerlingen in de groepen 2, 5 en 8 van het basisonderwijs en het 3e leerjaar van het voortgezet onderwijs. De gegevens van deze meting zijn in verschillende technische rapporten gepubliceerd, net als de resultaten uit de twee eerdere metingen. In het nu gepubliceerde rapport wordt ingegaan op de toetsscores op taal, lezen en rekenen/wiskunde, resultaten op de Cito Eindtoets en het advies voortgezet onderwijs. Daarnaast wordt een beschrijving gegeven van de gezinskenmerken, houdings- en gedragskenmerken, burgerschapscompetenties en niet-schoolse cognitieve capaciteiten. 
 
Het COOL5-18 onderzoek volgt sinds 2007 leerlingen van 5 tot 18 jaar in hun schoolloopbaan. Leerlingen in het basis, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs worden onder de loep genomen. Het onderzoek richt zich op de ontwikkeling van leerlingen. Dit doen zij door cognitieve ontwikkeling, onderwijsloopbanen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van sociale competenties in beeld te brengen. De gegevens worden verzameld door leerlingen, leraren, directies en ouders vragenlijsten in te laten vullen. Ook wordt er getoetst. 
 
© Nationale Onderwijsgids