Normal_l49of82r6s6anjbxplimaa8iottnzjspwl7llzehs1o

Morgen zal de antipestwet, of de 'Wet sociale veiligheid op scholen'  zoals de maatregel officieel heet, in werking treden. Scholen zijn dan verplicht om actief beleid te voeren tegen onder meer pesten op school. Veel scholen houden zich al bezig met het tegengaan van pesten. Toch is de invoering van de wet belangrijk, zegt vice-voorzitter Simone Walvisch van de PO Raad. De wet zorgt ervoor dat antipestbeleid beter verankerd is in het onderwijs. Dit meldt BNR Nieuwsradio.

Aanleiding voor de invoering van de wet is het rapport uit 2013 waarin de Kinderombudsman constateert dat nog te veel kinderen de dupe worden van pesten. Daarop kwam staatssecretaris Dekker van Onderwijs met een plan van aanpak waarin staat dat elke school een antipestbeleid moet hebben.

Nu voldoen de meeste scholen al aan de regels die nu officieel van kracht worden. De wet zorgt er alleen voor dat het thema expliciet de aandacht krijgt. “Je kunt met wetgeving niet voorkomen dat kinderen gepest worden, maar je kunt wel bereiken dat scholen daar beleid op voeren en dat ze het goed in de gaten houden”, aldus Walvisch. Scholen zijn niet alleen verplicht beleid op papier te hebben staan, zij moeten het klimaat op school ook actief in de gaten houden en daarover verantwoordingt afleggen aan de Inspectie van Onderwijs.

Vanaf augustus 2016 zal de Inspectie toezicht gaan houden op dit punt. Zo let de inspectie erop of scholen een 'gestandaardiseerd instrument' in huis hebben voor het monitoren van de sociale veiligheid en op de aanwezigheid van een persoon die alle taken rond het antipestbeleid coördineert.

Aanvankelijk wilde staatssecretaris Dekker ook bij wet vastleggen dat scholen moeten kiezen uit een beperkt aantal gecertificeerde methoden tegen pesten. Dat plan is echter van de baan. Het blijft aan de scholen zelf om te bepalen hoe zij met sociale veiligheid omgaan en welke aanpak zij hanteren tegen pesten. De PO Raad is blij met deze beslissing. “Een methode zegt op zichzelf niet zoveel over het klimaat op een school”, zegt Walvisch. De aanpak moet passen binnen de pedagogische visie van een school, aldus de vice-voorzitter.

© Nationale Onderwijsgids