Normal_samenwerken_studenten_overleg_groep

De vraag 'hoe kan het onderwijs gedurende ons hele leven het beste inspelen op de veranderende eisen van de samenleving en de arbeidsmarkt?' wordt in vier nieuwe projecten op verschillende terreinen onderzocht. Zo wordt het onderzocht voor de basisschool, het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en voor digitale vaardigheden op de werkvloer. Dit meldt het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoeken (NRO).

In totaal is 2,5 miljoen beschikbaar voor vier projecten. Het NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen en NRO dragen elk een miljoen bij via het programma 'Human Capital: 21e-eeuwase vaardigheden'. Daarnaast dragen externe partners een half miljoen euro bij. De financiers willen de wetenschappelijke kennis over 21e-eeuwse vaardigheden verdiepen door dit onderzoeksprogramma. Ook willen de partijen toepassingen laten ontwikkelen in samenwerking tussen wetenschap en praktijk. De onderzoekers voeren de projecten uit in samenwerking met minimaal één partners uit bijvoorbeeld de overheid, het onderwijs of het bedrijfsleven.

De vier projecten die gefinancierd worden zijn: 'Co-design with Kids: Early Mastering of 21st Century Skills' door Pieter Jan Stappers van de Technische Universiteit Delft, '21st Century Skills for Vocational Technical Students; a High-tech Approach' door Ton de Jong van de Universiteit Twente, 'eSkills, Key to 21st Century Labor' door Alexander van Deursen van de Universiteit Twente en tot slot 'Investing in Thinking Pays Good Interest: Improving Critical Thinking Skills of Students and Teachers in Higher Professional Education' door Tamara van Gog van de Universiteit Utrecht. In de projecten wordt samengewerkt met onder meer verschillende hogescholen, mbo-instellingen en scholenkoepels.

© Nationale Onderwijsgids