Normal_normal_kinderen-spelen-in-boom-420

De hoeveelheid groen op en rond een schoolplein blijkt verband te houden met de slimheid van kinderen. Wanneer er veel groen is, zijn de kinderen slimmer. Blootstelling aan veel uitlaatgassen zou een negatieve invloed hebben op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Dat blijkt uit een studie van Payam Dadvand en Mark Nieuwenhuysen van het Centre for Research in Environmental Epidemiology in Barcelona. Dat meldt Eos Wetenschap. 

De onderzoekers lieten ruim 2500 kinderen van 36 lagere scholen in Barcelona vier keer een computertest afleggen over een periode van een jaar. De tests maten hun werkgeheugen en aandachtsspanne. Wat bleek is dat de kinderen die in de 25 procent 'groenste' scholen zaten sterker vooruit gingen, zowel wat betreft werkgeheugen als focussen. De hoeveelheid groen die een school had werd bekeken door middel van satellietdata. De hoeveelheid groen in de buurt van de woonplaats van kinderen bleek geen invloed te hebben.

In de metingen van de kinderen werd rekening gehouden met etnische achtergrond, de opleiding van de moeder en of de ouders werkten of niet. De blootstelling aan uitlaatgassen bleek ook effect te hebben op de kinderen. Dat een groenere omgeving zo'n positief effect heeft blijkt onder meer te verklaren doordat er dan minder auto's in de omgeving zijn, minder lawaai, een grotere stimulans om te bewegen en een grotere blootstelling aan bacteriën. De onderzoekers benadrukken dan ook dat een vergroening van de school de cognitieve ontwikkeling van kinderen stimuleren. 

© Nationale Onderwijsgids