Normal_rekenen_wiskunde_optellen

Vrijdag 21 november wordt de tiende editie van het Bartjens Rekendictee gehouden. Het Rekendictee wordt jaarlijks georganiseerd als eerbetoon aan de legendarische rekenmeester Willem Bartjens (1569-1638) die de toon zette voor het rekenonderwijs in Nederland. Via online voorrondes en rekendictees op scholen kunnen deelnemers een plekje veroveren in de finale op Hogeschool Windesheim. In de finalewedstrijd zullen 150 scholieren, studenten van de pabo, docenten, internetfinalisten en prominenten tegen elkaar strijden. Dit meldt De Stentor.

Ter ere van het tienjarig bestaan heeft het Bartjens Rekendictee er dit jaar een aparte categorie bij. Ook leraren van de basisschool mogen meedoen. Want het rekenen in het primair onderwijs kan wel een steuntje in de rug gebruiken is de gedachte.

De Nederlandse Vereniging voor het bevorderen van de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO) hoopt dat hierdoor veel meer onderwijzers zullen deelnemen aan het dictee. Volgens de vereniging hebben nog veel leraren te weinig rekeninhoudelijke en vakdidactische kennis in huis om goed rekenles te kunnen geven. Dat komt door de veranderingen in het onderwijs van de laatste tijd, zegt secretaris Cathe Notten van de NVORWO. “Vroeger hadden de leerlingen twee keer per dag een uur rekenen. Die tijd is er niet meer want binnen het basisonderwijs is een enorme uitbreiding van vakken en aandachtsgebieden ontstaan. Dat geldt ook voor de pabo's, waar de contacturen voor rekenonderwijs sterk zijn afgenomen.”

Het Bartjens Rekendictee biedt geen oplossing voor de problemen die er zijn in het Nederlandse rekenonderwijs. “Maar wie eraan deelneemt ervaart dat rekenen veel plezier en voldoening kan geven”, zegt Notten, “en hopelijk kan zo’n leerkracht dat enthousiasme dan ook overbrengen op haar of zijn leerlingen. Dat gevoel is bij veel mensen helaas verdwenen.”

© Nationale Onderwijsgids