Normal_foto_-_persmoment_techyourfuture_29_sept_2014

Nieuw lesmateriaal waarmee bedrijven hun enthousiasme over hun eigen technische beroep kunnen overbrengen aan basisschoolleerlingen; dat was de inhoud van de schatkist die gisteren symbolisch werd ‘opgegraven’ aan de IJssel in Deventer. Met het lesmateriaal dat TechYourFuture ontwikkelde, gaan medewerkers van advies- en ingenieursbureaus Witteveen+Bos en Tauw deze week naar basisscholen in Overijssel om over hun beroep te vertellen. 

Provincie Overijssel, TechYourFuture en de ingenieursbureaus nemen hiermee een voorschot op het Weekend van de Wetenschap, dat op 4 en 5 oktober plaatsvindt. De bedoeling is om leerlingen van groep 7 en 8 enthousiast te maken voor wetenschap en technologie. Kinderen hebben vaak geen idee welke mogelijkheden techniek biedt als toekomstperspectief. TechYourFuture wil de invloed die leerkrachten hebben op beroepsbeelden van leerlingen gebruiken om hun interesse te wekken voor een beroep als techneut of wetenschapper.

Beroepsbeoefenaars van de twee advies- en ingenieursbureaus uit Deventer gaan in de week voorafgaand aan het Weekend van de Wetenschap naar scholen om over hun beroep te vertellen. Wat heeft hun beroep nu te maken met wetenschap en technologie? Daarnaast gaan leerlingen aan de slag met een opdracht. Dit doen ze op basis van het ontwikkelde lesmateriaal, waarvoor de schatkist als uitgangspunt dient. In de schatkist zitten attributen die ze nodig hebben voor hun werk.

Nederland heeft een tekort aan wetenschap en technologie opgeleide werknemers. Het expertisecentrum TechYourFuture, een initiatief van hogeschool Saxion, Universiteit Twente en hogeschool Windesheim, zet zich onder andere in voor de promotie van techniek, zowel in het primair als het voortgezet onderwijs. Hiermee sluit het centrum aan op het Techniekpact 2020. Daarin staan concrete afspraken tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid om de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt in de technieksector te verbeteren en zo het tekort aan technisch personeel terug te dringen.

© Nationale Onderwijsgids