Normal_verstandelijke_gehandicapt_kind__down_handicap

Regulier onderwijs volgen heeft een gunstig effect op de vooruitgang van kinderen met het syndroom. Zij leren beter praten, lezen, rekenen en schrijven dan kinderen met Downsyndroom in het speciale onderwijs. Dit meldt Trouw.

De klas op een 'gewone' school zou een rijkere taalomgeving bieden voor de kinderen, blijkt uit onderzoek. Het taalgebruik van de leerkrachten en medeleerlingen stimuleert de taalontwikkeling van de kinderen met Down. Ook wordt in het reguliere onderwijs eerder de overgang gemaakt van voorbereidende vaardigheden naar daadwerkelijke lees-, schrijf- en rekenvaardigheden. Daarbij besteden docenten in op de reguliere school meer aandacht aan schoolse vaardigheden dan in het speciaal onderwijs.
 
Vaak gaan kinderen met het syndroom van Down na een paar jaar op de gewone basisschool alsnog naar het speciale onderwijs. Ook de overstap naar het reguliere voortgezet onderwijs is maar voor enkelen van het weggelegd. Toch leveren de jaren op een gewone school flinke winst op. Van cruciaal belang is daarbij wel een positieve houding vanuit de school en een goede samenwerking tussen leerkrachten en de ouders.
 
Leraren in het reguliere basisonderwijs besteden doorgaans meer tijd aan individuele begeleiding van kinderen met Downsyndroom dan bij het speciaal onderwijs gebeurt. Dit komt doordat de reguliere basisschool extra geld krijgt voor deze leerlingen. 
 
© Nationale Onderwijsgids