Internationale Schakelklassen

Internationale Schakelklassen
La Bohèmedreef 7
3561 KW Utrecht
Telefoon:
030 - 263 46 34
Fax:
030 - 263 46 00
Website:
http://www.isk-utrecht.nl
E-mail:
info@isk-utrecht.nl

Missie De missie van de Internationale Schakelklassen is: - Met elkaar de taal leren en jezelf verder ontwikkelen - Verantwoordelijk voor het leren en de leeromgeving - Veilig, vertrouwd, levendig en uitdagend - Zien en gezien worden - Ruimte voor plezier en ontspanning - Een realistisch toekomstperspectief

Op de ISK willen we met elkaar de taal leren en jezelf verder ontwikkelen door samenwerken, rollen verdelen, werk verdelen en elkaar feedback geven. Ook de docenten studeren en leren elke dag.

Je bent op de ISK zelf verantwoordelijk voor het leren en de leeromgeving. Dat betekent dat je actief bent in de les, dat je soms klassendienst hebt, of pleindienst of kantinedienst. Je eet en drinkt in de kantine en niet in de les.

Dat betekent dat je alle lessen volgt, je bent immers leerplichtig, de ISK is volledig dagonderwijs. Absentie en ziekte wordt gemeld. De docenten noteren het als een leerling er niet is. Gemiste lesstof haal je in, daarvoor ga je zelf naar de docent toe.

Je noteert, vooral in de uitstroomgroepen, je huiswerk in je agenda en maakt het thuis.

Je neemt zelf initiatief, je bent nieuwsgierig en leergierig, je bent op school om nieuwe dingen te ontdekken.

We willen dat het op de ISK voor iedereen veilig, vertrouwd, levendig en uitdagend is. Je leert de leerlingen in je eigen klas kennen. Er is een mentor voor extra zorg als dat nodig is; bij hem kun je ook je problemen bespreken; om vervolgens tot een eigen volgende stap te komen.

Bij veilig kun je ook denken aan de zwemlessen die ISK-leerlingen volgen in het uitstroomjaar, en aan de kluisjes waar leerlingen hun schoolspullen in kunnen bewaren. In alle klassen zijn er lessen die de leerlingen zelf sport noemen; een gezonde geest in een gezond lichaam.

Er zijn schoolregels om het leren mogelijk te maken en om voor iedereen een goed leerklimaat te kunnen garanderen. Wie zich niet aan de regels houdt, wie problemen geeft, krijgt straf.

Wie problemen heeft, krijgt begeleiding. Eerst van de mentor, en als die er niet uitkomt met de leerling kan de leerling naar de leerlingbegeleiders gaan. Als het om een praktisch probleem gaat, kan de leerling bijvoorbeeld remedial teaching krijgen, voor motoriek of voor ruimtelijke oriëntatie.

Soms is het probleem van de leerling zo groot dat we hulp van buiten moeten vragen, bij jeugdzorg, bij leerplicht, bij de geestelijke gezondheidzorg. De leerlingbegeleiders van de ISK houden contact en hebben overleg met deze organisaties.

Om het onderwijs levendig te houden werken de leerlingen veel samen en gebruiken we vele werkvormen. Dan is het ook belangrijk dat de leerlingen rekening met elkaar houden.

Onder zien en gezien worden verstaan we samenwerken waarbij elke leerling eigen inbreng heeft, waarbij de leerlingen elkaar kennen en elkaars kwaliteiten kennen, waar ze niet alles van elkaar goed vinden maar ook eisen aan elkaar stellen. Ze mogen elkaar aanspreken.

Ruimte voor plezier en ontspanning is er tijdens excursies, schoolfeesten, het cultureel festival en verjaardagen en bij vieringen.

We willen ten slotte graag dat de leerlingen en hun ouders een realistisch toekomstperspectief hebben of ontwikkelen. We geven vier maal per jaar een rapport. De leerlingen maken toetsen of geven presentaties. In het tweede jaar krijgen ze meer vakken en er wordt constant gewerkt aan vaardigheden en inzicht, de leerling doet kennis op; of zoals dat tegenwoordig heet: de leerling verwerft competenties. We praten daar met de leerling over en de leerling denkt na over vervolgopleiding en beroep.

NOG Locatie