Wethouder Brederodeschool

Wethouder Brederodeschool
Goedendorplaan 3
2286 MV Rijswijk
Telefoon:
070 - 393 17 45
Website:
http://www.brederodeschool.nl
E-mail:
info@brederodeschool.nl

De Wethouder Brederodeschool is een moderne, openbare basisschool. Een school voor alle kinderen. Iedereen die zich thuis voelt bij onze manier van werken is welkom op onze school. De sfeer in de school is veilig en vertrouwd. Vriendelijke, spontane en open omgangsvormen tussen kinderen, ouders, en leerkrachten vinden wij van groot belang. Kinderen gaan met plezier naar school. Elk kind komt tot zijn recht. Wij zijn alert op ongewenst gedrag en pesten. Wij maken heldere afspraken met kinderen over wat wel en niet mag en leggen hen steeds uit waarom dat zo is. Wij werken vooral aan het voorkomen daarvan. Dat doen wij o.a. door het “gezichtenbord” voor de groepen 1 t/m 8, waarbij kinderen kunnen aangeven hoe zij zich voelen (boos, verdrietig of blij) en waar de kinderen van de leerkracht meteen feedback krijgen (waarom ben je boos, verdrietig of blij en als je boos bent wat is er dan aan de hand en hoe kunnen wij dat dan oplossen). Naast dit gezichtenbord wordt er in de groepen 1 t/m 4 wekelijks de “kanjer van de week” gekozen, waarbij een kind op een positieve manier in het zonnetje wordt gezet . Zowel het gezichtenbord als de kanjer van de week dragen vooral bij tot het benadrukken van positief gedrag. En als het ongewenst of pestgedrag dan toch een keer de kop opsteekt, grijpen wij direct in. De school hanteert bovendien een aanname-, schorsings- en verwijderingsbeleid om de veiligheid en geborgenheid van kinderen te waarborgen. Goede onderwijsresultaten Daarnaast wil de Wethouder Brederodeschool goed onderwijs geven aan haar kinderen, wat hen een geschikte opstap geeft voor het vervolgonderwijs. Wij slagen daar steeds beter in. Wij proberen de kinderen te stimuleren om goede prestaties te behalen, want daarmee verstevigen zij hun toekomstkansen. Oog voor ieder kind De Wethouder Brederodeschool wil in haar onderwijs en in de benadering van de kinderen niet van het ‘gemiddelde’ kind uitgaan, maar rekening houden met de individuele kenmerken en mogelijkheden van ieder kind. Door ons onderwijs af te stemmen op het tempo en niveau van elk kind, kunnen wij alle kinderen optimale ontwikkelingskansen bieden. Door observaties (voornamelijk in de klas), onze toetskalender (vaste data wanneer de toetsen worden afgenomen) en ons leerlingvolgsysteem (systeem waarbij alle toetsgegevens van de kinderen worden bijgehouden) brengen wij ieder kind nauwgezet in kaart en kunnen snel maatregelen nemen als dat nodig is. Toekomstgericht De school richt zich op de toekomst. Nieuwe media spelen een belangrijke rol in het lesprogramma (schooltelevisie, computer, digitaal schoolbord). De computers worden structureel in alle groepen van onze school gebruikt. Iedere groep heeft minimaal twee netwerkcomputers waarmee ook op internet en kennisnet gewerkt kan worden. In de aula en in het nieuwe multifunctionele lokaal staan zeven netwerkcomputers, die door de onder- en bovenbouw gebruikt worden. Het netwerk wordt beheerd door een professionele netwerkbeheerder en door de I.C.T.-coordinator. De computer wordt gebruikt door de leerkrachten om leerling-gegevens in te voeren en om de lessen voor te bereiden. Om alle ontwikkelingen bij te houden, zullen een aantal teamleden cursussen volgen. Ten grondslag van de inzet voor I.C.T. ligt een beleidsplan.Hoe de computer in de groep wordt ingezet is een van de belangrijkste thema’s in het plan. Naast het inzetten van software en het gebruik van internet door de leerlingen, zal in de komende jaren vooral de vraag “Hoe kunnen wij onderwijsinhoudelijk I.C.T. als hulpmiddel binnen de school toepassen (van leren te gebruikennaar gebruiken om te leren)” speerpunt van ons beleid zijn. Het beleidsplan ligt ter inzage bij de directie. Een nieuwe ontwikkeling waaraan wij graag mee willen doen, is het gebruik van een digitaal schoolbord ook wel smartbord genoemd. Aangezien de computers voor de onderbouw en een digitaal schoolbord heel wat kosten, proberen wij via sponsors en de bijdragen vanuit de “Vrienden van de WBS” dit te kunnen bekostigen. Ouders die de school op enige manier willen sponsoren zijn van harte welkom. Zij kunnen dat bij de directie aangeven. Niet alleen kennis De meeste tijd op de Wethouder Brederodeschool gaat op aan het onderwijs, maar er is ook tijd voor feesten, vieringen of andere activiteiten. Naast de bekende vieringen, zoals Sinterklaas, Kerst en Pasen, de sportevenementen voor alle Rijswijkse scholen, zoals het lijn- en korfbaltoernooi en de zwemsportdag voor groep 7 en 8, het dansfestival en de ‘buitensportdag’ voor de groepen 5 t/m 8, organiseren wij zelf jaarlijks een minisportdag voor de groepen 1 t/m 4. Daarnaast doen wij met onze schoolteams mee aan nog een sporttoernooi. Met Kerst en de eindejaarsfeesten proberen wij met alle kinderen iets gezamenlijk te doen, dat bevordert de sfeer en de contacten tussen alle kinderen van de school. De viering van de feesten gebeurt verder in de klas, dit geldt ook voor de verjaardagen van de leerkrachten. Per jaar vinden er drie Brederode-parades plaats, waarbij de kinderen voor elkaar toneelstukjes opvoeren, liedjes zingen en andere activiteiten presenteren. In de laatste schoolweek organiseren wij ons traditionele ‘WBS-got-talent’. Bij zowel de parades als bij ‘WBS got talent’ zijn de ouders van harte welkom om een kijkje te nemen. In de groepen 1/2 worden er in groepen een paar keer per jaar ‘les’ in koken gegeven door onze ‘bakmoeders’ en ‘bakvaders’. De groepen 3 t/m 8 krijgen incidenteel kookles. Om het jaar is er naast het gebruikelijke kinderboekenweek project een “groot” project. Twee a drie weken lang werken wij dan aan een bepaald onderwerp. Na afloop van het project kunnen ouders op een tentoonstelling de resultaten van de kinderen bekijken. Dit schooljaar zal er weer een “groot” project worden gehouden. Buitenschoolse activiteiten vinden regelmatig plaats, zoals de fancy fair, de W.B.S.-loop, de kerstmarkt en de diverse interscolaire sporttoernooien. Allemaal activiteiten om de band met kinderen en ouders te verstevigen. De Leonardo groepen zullen bij hierboven genoemde activiteiten vanzelfsprekend betrokken worden. De kleinschaligheid van de school Door de kleinschaligheid van onze school (ongeveer 255/260 kinderen) blijft de schoolorganisatie overzichtelijk en hebben wij een goede kijk op de ontwikkeling van uw kind. Het team van leerkrachten Het werken met goede, moderne methoden is een manier om kwaliteit na te streven. Nog belangrijker dan methoden die een school gebruikt zijn de mensen die er werken. Aan hen heeft u uw kind toevertrouwd. Zij zorgen ervoor dat de materialen en lesboeken zorgvuldig worden gebruikt. De leerkrachten besteden veel tijd aan overleg. Nieuwe ontwikkelingen volgen wij op de voet. Regelmatig volgt het team nascholingscursussen. De kwaliteit van de school hangt dus in grote mate af van de mensen die er werken en hoe ze het doen. En over een ding zijn alle teamleden van de Wethouder Brederodeschool het eens: het is hard werken en de sfeer is prima.

NOG Locatie