SO4 De Windroos

SO4 De Windroos
De Gildekamp 6012
6545 LX Nijmegen

Postbus 40096
6504 AB Nijmegen
Telefoon:
024 - 373 48 55
Fax:
024 - 373 48 58
Website:
http://www.so4-dewindroos.nl
E-mail:
administratie@so4-dewindroos.nl

Bij zelfstandig handelen hoort ook eigen verantwoordelijkheid. Door kinderen verantwoordelijkheid te geven, laten we merken hen serieus te nemen. Hiervan gaat een sterke stimulans uit in de ontwikkeling van eigenwaarde en zelfvertrouwen. We leren de kinderen respect voor anderen op te brengen. Kinderen leren ook ruzies op te lossen en uit te praten, maar vooral ook voorkomen dat er ruzie ontstaat.Zo is er op school een klimaat, waarin we elkaar leren accepteren met elkaar willen omgaan. Een klimaat waar iedereen in rust kan werken.

De kinderen op SO 4 De Windroos zijn gebaat bij een rustige sfeer, waarin leerlingen zich veilig kunnen voelen. Door het hanteren van duidelijke afspraken ervaren de leerlingen wat kan en niet kan.

Deze regels geven de leerlingen houvast en steun, zodat zij hun energie kunnen richten op de taken, die in de school van hen worden gevraagd. Bij deze afspraken is het vooral belangrijk er heel conequent mee om te gaan. Een kind moet er van op aan kunnen! In die zin gelden voor het kind duidelijke afspraken en regels, die consequent gehanteerd worden. Om het kind van begin af aan serieus te nemen en medeverantwoordelijkheid te laten dragen is het verstandig die afspraken en regels samen met de kinderen te maken. Dit betekent niet, dat kinderen in alles moeten of mogen meebeslissen. Een aantal zaken vallen buiten hun competentie en verantwoordelijkheid. Juist ook hierin moet voor de kinderen duidelijkheid worden geschapen. Daarnaast wordt in de groep regelmatig besproken hoe deze les, dit half uur, deze dag gelopen is. Daarbij worden vooral positieve elementen naar voren gehaald en krijgen kinderen ook de kans zichzelf te waarderen en eigen gedrag bewust te maken. Naarmate het kind meer onzeker is, heeft de leerling ook meer steun nodig door duidelijkheid, structuur en consequent gedrag van de leerkracht. Naarmate een kind meer zelfvertrouwen ontwikkelt, krijgt deze minder behoefte aan deze duidelijkheid, leert zelf structuren te hanteren en kan nuanceringen leren ervaren.Het blijft dus noodzakelijk, dat de leerkracht zoveel mogelijk steeds per individueel kind op deze situatie inspeelt. Naast het consequente handelen van de leerkracht is een tolerante houding evenzeer belangrijk, omdat daarin naar het kind het gevoel van acceptatie kan worden overgebracht. Een wezenlijk aspect op onze school is ook het trainen van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

NOG Locatie